ČERNOHORSKÁ, M. Analýza reakční doby řidiče při ovlivnění vybranými rušivými podněty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2017.
Diplomová práce je zaměřena na analýzu reakční doby řidičů v reálném provozu při rozptýlení jejich pozornosti konzumací potravin. Na podkladě statistických přehledů o nehodovosti byla definována nebezpečnost nevěnování se řízení a podíl tohoto negativního chování řidičů na vzniku dopravních nehod. Reakční doba byla analyzována v závislosti na typu podnětu, a to v situacích, kdy byla řidičova pozornost rozptýlena, i v situacích, kdy se řidič plně věnoval řízení. Rozptylující podněty (konzumace jídla, manipulace s lahví) byly vhodně zvoleny, protože řidiči toto chování zpravidla jako nebezpečné nevnímají. Výsledky měření ale dokládají, že při distrakci došlo ke značnému prodloužení reakční doby. Vytknout lze pouze dílčí formální nedostatky práce (např. výskyt překlepů). Cíle práce, stanovené v zadání, byly splněny. Diplomová práce splňuje požadavky kladené na tento typ VŠKP, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | A | ||
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | A | ||
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | B | ||
Odborná úroveň diplomové práce | B | ||
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | ||
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | B | ||
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | C |
Teoretická část práce je zpracována vhodně a logicky, souvisí plně s tématem práce. V praktické části se posluchačka věnovala rozdělením rušivých vlivů na řidiče a zejména praktickým měřením. Práce přináší zajímavé poznatky v oblasti prodloužení reakční doby řidiče za různých rozptylujících podmínek. Škoda nepříliš pečlivé závěrečné kontroly formálních náležitostí. Studentka prokázala inženýrský přístup k řešení zadané problematiky. V rámci obhajoby doporučuji připravit ukázku videozáznamu z provedených měření.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | B | ||
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | B | Přístup k řešení byl zvolen velmi dobře, stejně jako vlastní realizace a vyhodnocení výsledků. | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | B | ||
Obtížnost a správnost řešení | A | ||
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | D | V práci se vyskytují překlepy a chybné odkazy, např. na obr. 6, s. 22. Např. u obr. 5 s. 20 chybí zdroj. Na s. 27 je neaktualizované propojení zdrojů. Mezi hodnotou a jednotkou nejsou často mezery. | |
Odborná jazyková úroveň | B | Velmi dobrá. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | Práce velmi dobře prokazuje nárůst reakční doby při distrakci a výsledky jsou použitelné v teoretické rovině i v rámci soudně inženýrských analýz. |
eVSKP id 100376