FIALA, L. Jednomotorový víceúčelový dopravní letoun v kategorii CS/FAR 23 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Antonín

Diplomant ztratil mnoho času získáváním,analýzou a základnímí úvahami o hmotnostech a aerodynamických charakteristikách a tak mu zbylo málo času na podstatnou část zadání tj. návrh uspořádání letounu pro jednotlivé varianty použití letounu, který byl proveden jen velmi schematicky, stejně jako návrh přistávacího zařízení a záastavby motoru.Rovněž část výpočtu výkonů a vlastností letounu nebyla plně zpracována. Oceňuji výpočet nákladů na vývoj.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Jebáček, Ivo

V úvodu práce diplomant uvedl technická data tří letounů podobného určení. Pokud se však mělo jednat o statistický rozbor, bylo by zapotřebí z takto zmíněných technických dat vyvodit příslušné závěry, což diplomant neprovedl. Následuje velice stručný popis jednotlivých konstrukčních částí draku letounu a výpočet obálky zatížení, za níž je proveden hmotnostní rozbor, kde se diplomant odkazoval na hmotnostní poměry letounů s max. počtem pěti cestujících, což může být pro navrhovanou kategorii letounu zavádějící. Této části diplomant věnoval více pozornosti, avšak chybí jasné zhodnocení výsledků hmotnostního rozboru a jasnější představu nedává i obr. 14 Graf centráží letounu. V další části je aerodynamický výpočet, který působí značně nepřehledně, avšak výsledná polára letounu, pomineme-li zvyklost udávat na ose Y součinitel vztlaku, působí věrohodně. Neškodilo by však srovnání s polárou L410, která je k dispozici. V kapitole 7. se diplomant vůbec nezabývá využitelným tahem či výkonem a proto nejsou stanoveny základní výkony letu, jako např. stoupavost nebo dostup. Je zde proveden pouze výpočet vzletu a přistání. Vlastnosti letounu nejsou řešeny vůbec. Předložená práce je velmi strohá a obsahuje malé množství informací. Vlastní přínos studenta je také na nízké úrovni.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání F
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod E
Vlastní přínos a originalita E
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry E
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti E
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
E

Otázky

eVSKP id 64713