KOLÁŘOVÁ, B. LAUSANNE – PLAINES DU LOUP: ekologické město [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

Prof. Ivan Koleček: Urbanistické řešení Měřítko městské čtvrti Úvodní analýza, krajiny, města, městské čtvrti je jednoduše doplněna schématy a prvními úvahami nad existujícími či plánovanými hodnotami. Základní rozhodnutí vycházejí z konceptu čtvrti a nových pohledů na jeho potenciál. Škola se stává částí struktury zastavění a prvé řadě bytových bloků. Umístěná v severozápadní části řešeného území dává nové vztahy k prostorovému řešení celého městského bloku. Vstup školy zůstává orientovaný k hlavní pěší ose čtvrti, která prochází poloveřejným prostorem bydlení. Umístění hřiště do excentrické polohy nabízí jeho napojení na obytnou ulici, stává se její částí a potvrzuje jeho funkci v měřítku městské čtvrti stejně jako škola orientované k pěší ose čtvrti. Hřiště mimo přímého vztahu k bydlení neruší klid jeho vnitřních prostorů. Je škoda, že návaznost bloku na prostory Avenue a obslužné západní komunikace nejsou dostatečně vyjádřeny. Měřítko městského bloku Orientace zastavění je v jednoduché návaznosti na zastavění celé čtvrti. Bohatost vnitřních prostorů „klidné“ vyjádření hranic městského bloku je jednou z podstatných hodnot projektu. Charakter prostorů navazuje na organizaci vstupů „zevnitř“ vnitrobloků, které se v tomto principu stávají poloveřejnými prostory bydlení, výměny a střetnutí obyvatel s možností zastavení, posezení hry dětí. Tento potenciál se trochu rychle zastavil v abstraktním vyjádření. Architektonické řešení Bydlení Dvouleté magisterské studium na téma bydlení uzavírá v hodnotných řešeních diplomní projekt. Struktura zastavění nabízí množství bohatých prostorových vztahů, jejich reakcí jsou typologie rozdílných velikostí bytů. Jednoduchá organizace jejich vstupů, typologie vertikálních komunikací a dále jejich prodloužení do principu obytného prostoru a jednotek pokojů. Byty jsou vždy oboustranně orientovány i u malých jednotek, je zde jedna z kvalitních odpovědí konceptu projektu. Škola Nový přístup k vnitřní organizaci školy, jejího prostředí, života a činnosti, které se stávají základem k reakcím architekta je základem konceptu architektonického řešení. Škola se stává světem nových vztahů a hodnot mezi žáky a učiteli v prostoru, který tuto atmosféru vytváří. Autorce se podařilo definovat míru svobody v konkrétním architektonickém projektu. Vztahy mezi jednotlivými podlažími reguluje volná struktura schodiště, stává se definicí identity, orientace a měřítkem školního světa. Park Propozice charakteru parku zůstává v příliš abstraktní formě. Neodpovídá hodnotám jak prostorovým tak funkčním bydlení a školy. Téma bydlení Výsledek typologie bytů a bohatost prostorů a vztahů obytných bloků je jednoduše a hodnotně vyjádřeno. Ekologický charakter městské části je spíše jen vepsána do principů zastavění, charakteru prostorů a charakteru bydlení. Vývoj projektu má v tomto potenciálu možnost téma ekologie dále vyjádřit. Vojtěch Jemelka (Ekologické) město, místo: Forma do sebe se zaklesávajících prstů je v kontextu města i místa silná a dává odpovědi na různé urbánní situace i definuje městské, a zároveň obytné nálady. Škola se stává součástí mnohovrstevnatého celku. Park se díky velkorysému měřítku okruhu (běžeckému doslova či metaforisky?) vlévá dvěma průchody do vnitrobloků, kde se širost uklidňuje do citlivě kroužených obytných zálivů pro obyvatele. Další plochy a prvky parku i severní obytné ulice jsou prezentovány pouze základně, nicméně je tušit silný potenciál dvojice ploch (vodní a zpevněné) i plodná lehkost rozvržení. Jímáním a zasakováním vody alespoň částečně řešíš ekologický aspekt návrhu a je dobře, že se to odehrává viditelně a v měřítku celku. Zázemí parku naznačuje silnou hru střídání plného a prázdného; postrádám ale reakce na terén v cestách i plochách (samozřejmě krom logiky stékání vody). Škola: Mimořádný prostorový koncept založený na definování celků co nejvolněji je dobře podložen objevnou analytickou částí jdoucí od Bruegela až k Japoncům. Volný prostor mezi polouzavřenými třídami působivě plyne a nabízí bohatou paletu ploch či zákoutí k setkávání i odpočinku. Konečným řešením vykrouženého atria se do stavby dostává i kýžený pohyb vertikální a spojující prvek většího měřítka. V systému oblého tvarování by někde ale bylo třeba být důslednější, jako i v rozhodnutích prokreslení zázemí při volbě konceptu duté stěny nebo kolmém řezání. Třídy nabízí mnoho kvalitních scénářů využití. Některé body programu jsou odsunuty a některé ne v úplně logických vazbách (průchody skrz do jiných celků, veřejné funkce různě po škole, absence lékařů). Fasády příliš neprezentuješ a jejich různé výrazy nepodporují vnímání celku, i když chápu dílčí reakce. Zabydlení: Je založeno na působivém konceptu prolínání. Parku s vnitrobloky, bytů s exteriérem, jednotlivých prostor bytů. Díky formování hmot kolem obytných prostorů a nasazení efektivních jader, získáváš bohatost situací, veskrze velmi kvalitní byty, průhledy i zákoutí. Části nastavěné na škole jsou vyjádřeny jinou typologií pavlačových domů s atypickými byty, které rozvíjí experiment tématu křivek. Ty vytváří silné situace, nicméně jejich zabydlení někdy pokulhává, stejně jako vložení půlkruhu pracovny do příliš těsné dispozice a kosé hrany lodžií. Přístup: Přemýšlivý, nicméně prospěla by ti vyšší průběžná aktivita a tah na branku. Prezentace: Oceňuji pokus o vystihnutí konceptu školy metakresbou komibující axonometrii s pohledy, která je výtvarně velmi působivá, nicméně o vysvětlující funkci by se dalo polemizovat. Ta však není jediná, a tak plakát zůstává především krásný; (pohledy na obytnou nástavbu i fasádu školy zůstanou na první pohled jen estetickými doplňky). Paré je na dobré grafické úrovni, nicméně vysvětlení konceptu by prospělo lepší řazení a více vyčerpávající obsah. Řezy a pohledy zůstávají grafikou bez potřebné zjednodušující kultivace, a navíc jsou neúplné, (naštěstí je dohání axonometrie, která prezentuje kýžené prodloužení bydlení ven a částečně i náladu dvorů). Plány všech podlaží řežou, nicméně celé práci chybí prostorová zobrazení s naznačením silných momentů či nálad, (vyzdvihuješ schodiště, byť sebekrásnější, a chybí mi adresnější prezentace napětí mezi plujícími třídami, průhledu skrze byty či obytnosti vnitrobloků. Detail vykazuje více kulhajících míst, a především rozhodnutí pro omítaný kontaktní zateplovací systém na vyzdívaných fasádách je v kontextu výtvarném i ekologicko-technickém prohrou. Materialita a barvy jsou potlačeny, což je při tvém talentu škoda, (stačil by např. i textový popis). Kvalitní práci s vysokou výtvarnou hodnotou a potenciálem by bylo potřeba ještě řádně dopracovat, a tak musím hodnotit blíže průměru. Radek Toman Bára ve svém projektu vytváří několik svébytných originálních světů – prostředí vnitrobloku je vlastním světem hmotami domů odděleným od okolního města, škola je originálním, svobodným dětským světem, jednotlivé byty (především ty se zaoblenou mezibytovou stěnou) jsou také vlastním specifickým světem. Škola není v tomto projektu vnímaná jako klasická instituce, ale naopak jako volný prostor her, fantazie a dětské kreativity. Celý prostor a jeho koncepce jsou tomu podřízeny. Škola se neskládá ze tříd, ale z jakých si „kapes“ či zákoutí, ve kterých výuka probíhá. Vše je variabilní a proměnné, vše se dokáže přizpůsobit potřebám dětí. V tomto přístupu spatřuji hlavní přínos projektu. Bydlení je řešeno velice dobře a pozitivem pro mě je odvaha experimentovat s neobvyklým řešením malých bytů za pomoci zaoblených mezibytových stěn. Park je řešen jen schematicky a umístění běžecké atletické dráhy, jako hlavní motiv parku se mi nezdá úplně šťastné. Přitom právě park pro mě představuje veliký potenciál, kde je možné dále rozvinout hravé myšlenky a momenty, které Bára použila při návrhu školy. Graficky je práce na vysoké úrovni. Prezentační plakát je nejlepší ze všech studentů, které jsme letos vedli. Ovšem některé výkresy už tak zdařilé nejsou, především situace je extrémně nepřehledná, což je škoda, protože se jedná o jeden z nejdůležitějších výkresů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Volba experimentálního přístupu k programu školy se vyjadřovala ve zpětných vazbách k principu organizace a vyjádření. Autorka neopustila základní rozhodnutí a diplomní projekt se nestal kompromisním řešením problémů, jak u školy, tak u typologie bydlení. Textová a grafická část vyjadřuje rozhodný přístup v principu ekonomie prostředků s pozitivním výsledkem v atmosféře experimentu. Architektonický projekt profesionálně vyjádřený se stává základem dalších etap v jeho vývoji.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Bělkovský, Martin

Diplomová práce obsahuje zajímavé dílčí ideje a podněty na téma současného vzdělávání a bydlení, chybí jí však celková koncepce a dopracovanost.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení C Urbanistický návrh nabízí zajímavé dílčí momenty, ale celková koncepce je neucelená. Městský blok je formován a členěn průchody a prolomeními. Autorka nabízí jasný pohled na fungování vnitrobloku a umisťuje z něj vstupy do obytných budov a budovy školy, která je pevnou součástí bloku. Kladně hodnotím umístění školního hřiště do nároží vně bloku. Téměř stejnou výškou budov, přemostěním průchodů a jednolitostí fasád se vytrácí záměr autorky rozčlenit monolitičnost a rozlehlost nově navrženého městského bloku. Představa o parku je schematická.
Architektonické řešení C Koncepce školy je založena na variabilitě a prolínání prostorů a nabízí tak zajímavou odpověď na současné potřeby vzdělávání. Návrh přináší bohatost vztahů a propojení uvnitř školy (tělocvična - přestávkové plochy - třídy - školní dvůr - schodiště). Prostory mezi třídami by si zasloužily větší diferenciaci, největší přestávková plocha zase více denního světla. Zbytek bloku je věnován funkci bydlení. Chybí představa o využití přízemí a jeho vztahu k parku a ulicím. Bytové domy jsou řešeny standardně s byty otevírajícími se na obě strany bloku a nabízejícími dostatek venkovních ploch. Osvěžující jsou malé pavlačové byty nad budovou školy. Na návrhu fasád je viditelná časová tíseň
Provozní řešení C Provoz školy funguje dobře. Diskutabilní je umístění tříd přímo u vstupu do školy, pozice toalet bránící přístupu denního světla a rozměry tělocvičny. Pozitivně vnímám situování kreativních místností směrem k parku a umístění školního dvoru na střechu sportovní haly. Dispozice bytů jsou vhodné, občas plošně nadstandardní.
Technicko konstrukční řešení C Technické řešení projektu by si zasloužilo více času a pozornosti. Detail je jednoduchý, ale funkční.
Formální úroveň C Vizuální projev autorky je na velmi dobré úrovni. Na prezentaci projektu se však nejspíš podepsal nedostatek času. Výtvarná stránka často převažuje informativní a výkresy vyžadují invenci čitatele. Největším nedostatkem je řez, který je nepřehledný a nevypovídající. Kladně hodnotím vizualizaci interiéru školy, která dobře zobrazuje bohatost vnitřního prostředí.
Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 134617