VINKLÁRKOVÁ, E. Vlakem do Dvora - Přestupní terminál ve Dvoře Králové nad Labem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Foretník, Jan

Studentka předkládá návrh, jehož ambicí je vytvořit novou dominantu města, a to jak vertikální v podobě vlastní výpravní budovy, tak v podobě masivních horizontálních přístřešků. Ty přiléhají ze dvou stran k výpravní budově, jeden tvoří zastřešení dvou nástupišť vlaků, druhý zastřešuje autobusy. Otázkou je, zda měřítko tohoto řešení je adekvátní pro Dvůr Králové. Provozní řešení je jednoduché a odpovídá zvolenému konceptu. Výšky centrální budovy ale bylo dosaženo za cenu umístění pošty do třetího nadzemního podlaží. Formální zpracování je na velmi dobré úrovni a odpovídá požadavkům na bakalářskou práci.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A 95 Studentka pracovala od počátku se zájmem, samostatně a systematicky, účastnila se všech konzultací a prezentací.
Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Sedláček, Jan

Práce vytváří jednoznačný orientovaný symbol dopravního terminálu se střechami překrývající autobusy i vlaky. Budova ve svém těžišti soustřeďuje všechnu vybavenost, což je ale zároveň její slabinou vzhledem k umístění městotvorných prvků do více podlaží (pošta ve 3.np apod.)

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení C - návrh reaguje na pohyb dopravy a osob vymezením terminálu v půdorysném tvaru písmene V. - je očekáván přístup cestujících směrem ze tří stran, krátkodobé i dlouhodobé parkování je uvažováno z prostoru od budovy Tesca, předprostor a řešení mobiliáře na posuvných kolejích působí formálně a v měřítku nepřesvědčivě
Provozní řešení C - sílá myšlenky vytvoření dvou křídel - vlaky a autobusy - a umístění budovy terminálu do jejich středu dobrá - bohužel ji poněkud oslabuje neprostupnost budovy z jihu a také nevhodné přímé schodiště přes všechna podlaží - umístění pošty a kavárny do vyšších pater je diskutabilní, nutnost používat výtah je limitující - v dispozicích se projevují zbytečně komplikované trasy, množství chodeb, výtahů a zbytkových prostor snižujích celkový dojem z návrhu
Technicko konstrukční řešení B - odvážná konstrukce trojúhelníkového roštu působí dynamicky - není zřejmé, jakým způsobem je zaklopena a ovodněna - sloupy střech pro vlaky a autobusy nemají příčné ani podélné ztužení nebo není jasné, jak je celková tuhost konstrukce zajištěna
Architektonické řešení B - kontrast horizontály a vertikály funguje dobře - zastřešení působí přesvědčivě - vlastní budova terminálu je poměrně prosklená a nemá řešené stínění, to se týká i střech nad autobusy a kolejištěm - kromě laviček na kolejích, absence městotvorných prvků
Formální úroveň D - prezentace není špatná, situace je zbytečně výtvarná a málo popisná, nejsou zřejmé trasy dopravy - detaily jsou základní, zasloužily by si více prokreslení a podrobnější popis skladeb
Navrhovaná známka
C
Body
74

Otázky

eVSKP id 102910