ŠEVČÍKOVÁ, J. Leadership a management [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Franková, Emilie

Hodnocenou diplomovou práci považuji za výbornou ve všech sledovaných kriteriích. Autorka prokázala schopnost s odpovídajícícm přehledem znalostí a potřebých dovedností řešit praktický problém a celý postup vyústit do prakticky využitelných doporučení. OTÁZKA K OBHAJOBĚ: Měla jste příležitost projednat výsledky své práce ve vedení firmy? Byla už některá vaše doporučení realizována? Která? A dostavily se zachytitelné výsledky?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A Lze konstatovat, že celá práce může být po implementaci doporučení podstatným příspěvkem ke zvýšení spokojenosti zaměstnanců a následně i ke snížení jejich fluktuace. Hlavní cíl i dílčí cíle považuji proto za splněné.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A Postup zvolený pro řešení problému a vytyčených cílů práce i použité metody jsou adekvátní.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A Také splnění těchto kriterií hodnotím stupněm výborně.
Praktická využitelnost výsledků A Autorka formulovata na základě získaných výsledků relevantní prakticky využitelná doporučení, vyjádřila se k jejich ekonomické náročnosti a splnila i požadavek firmy na návrhy na nízkonákladová opatření.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A Sledovaná kriteria hodnotím stupněm výborně.
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Autorka užila relevantní zdroje a korektně je citovala jak v textu práce, tak v závěrečném seznamu.
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Ronzová, Yvonna

"Práce ""Leadership a Management"" popisuje a vzájemně porovnává obsah pojmů ""management"" a ""leaderhip"" v jejich historickém vývoji i současné praxi a dokumentuje to na provedeném empirickém průzkumu. Teoretická část je velice slušným souborem různých managerských teorií a úhlů pohledu na oblast managementu a leadershipu. Snad až příliš mnoho prostoru je však věnováno historii a vývoji různých teorií a směrů na úkor současného praktického využití. Informací a teoretických podkladů k tématu je tolik, že oceňuji schopnost autorky udržet si určitý ""nadhled"" a linii své práce (jen momentáně populární výraz ""leadership"" je k nalezení v téměř 4 milionech odkazů). To mohlo vést k tomu, že je přikládána váha některým teoriím, aniž by bylo uvedeno, proč autorka dala přednost právě těmto teoriím (teorie vlastností, GRID) atd. V tomto směru postrádám vlastní přístup autorky - kritické zhodnocení, inovativní srovnání atd. V celé práci je uvedena řada moderních metod a způsobů práce manažerů i leadrů, absentuje zde však jedna z nejstarších metod - mentoring. V empirické části oceňuji snahu autorky kvantifikovat postoje a názory respondentů jako východisko ke stanovení návrhů na opatření. Počet respondentů (10) je však natolik malý, že každá odpověď jediného respondenta znamená 10% podíl na výsledku. Je tedy otázka, zda zvolená metoda dotazování pomocí dotazníku je dostatečně spolehlivá. To je patrné i z interpretace odpovědí, u kterých nejsou výsledky dostatečně průkazné a do kterých se zřetelně promítají vlastní názory a zkušenosti autorky (otázky 8, 14, 15 atd.). Interpretace jednotlivých odpovědí by si rovněž zasloužila větší propracování, nejen konstatování výsledků. Za velmi pozitivní považuji snahu autorky přinést, na základě vlastních zkušeností i výsledků teoretického i empirického bádání, návrhy na řešení sitace ve zkoumané advokátní kanceláři. Otázkou samozřejmě zůstává, nakolik výsledky této diplomové práce mohou být přijaty managementem firmy a nakolik budou následně realizovány. Nicméně tuto část práce ""Vlastní návrhy řešení"" považuji za inovativní přístup autorky, prokazující její schopnost ""dotahovat věci konce"", aplikovat získané znalosti do praxe a nezůstávat tak pouze v rovině teoretických úvah. Protože hlavním cílem práce je zvýšení spokojenosti zaměstnanců nejmenované advokátní kanceláře vedoucí ke snížení jejich fluktuace, jsou navrhovaná řešení adekvátní jen částečně. Např. změnu přístupu ke koncipientům, změnu v systému delegování či rozhodování není možné vyřešit pomocí 2 denního školení (byť je zde podmínka nízkonákladového řešení). Autorka také nezdůvodňuje, proč pro příslušný kurz vybrala právě firmu NICOM. Požadavek vedení AK na uvolnění max. 8 000,- ročně na ""vzdělávání"" ukazuje, že to nepovažuje za adekvátní příspěvek k řešení dané situace. Návrhy na řešení by tedy bylo vhodné doplnit odhady ekonomických ""ztrát"" způsobených vysokou fluktuací, ""úsporami"" v případě jejího snížení, a tyto skutečnosti teprve dát do souvislostí s ""investicemi"" právě do navrhovaných řešení a vzdělávání. Toto je však již za hranicí předkládané práce, i když z angažovaného přístupu autorky je zřejmé, že v tomto duchu bude ve své práci i nadále pokračovat. Celkově považuji práci za kvalitní příspěvek k dané problematice a DOPORUČUJI ji k obhajobě."

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Praktická využitelnost výsledků B
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 91451