BARTONČÍK, M. Návrh samobalancujícího dvoukolového podvozku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Posudky

Posudek vedoucího

Šolc, František

Student vypracoval svou práci v rámci týmové spolupráce 2 studentů, kde měl na starosti konstrukční - hardwareové vybavení projektu. Svůj díl práce vypracoval samostatně. Konzultace s vedoucím práce proběhly pouze na začátku a byly jen rámcové. Další konzultace nevyžadoval. Delší dobu nebylo zřejmé s jakým hardwareovým a softwareovým vybavením bude projekt ve finální fázi řešen. Student měl ale k dispozici starší vybavení (Real Time Toolbox a patřičnou kartu styku s prostředím) se kterým bylo možné provádět základní pokusy s řízením motorů, ověřování funkčnosti čidel apod. Proto mě poněkud překvapilo, že v práci nejsou uvedeny žádné reálné experimenty, mechanické výpočty a nakonec ani simulace modelu. Požadované konstrukční podmínky (síly, momenty atp.) pro nastartování typu "vztyk z vodorovné polohy" nejsou v projektu uvedeny. Formální zpracování práce je na běžné bakalářské úrovni, ale jeho způsob vyjadřování v technické zprávě je méně zdařilý. Přesto jeho práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání D 30/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) E 10/20
Formální zpracování práce C 15/20
Využití literatury A 10/10
Navrhovaná známka
D
Body
65

Posudek oponenta

Hrabec, Jakub

Zadáním bakalářské práce byl návrh mechanické konstrukce samobalancujícího dvoukolového podvozku a stanovení konstrukčních podmínek nutných pro automatické nastartování podvozku z vodorovné polohy. Zvýšená pozornost má být věnována senzorickému subsystému. Zadání lze po stránce odborné i časové hodnotit jako středně náročné. Bakalářská práce působí rozporuplným dojmem. Na jedné straně je (zřejmě) odvedená práce, na straně druhé pak předložená technická zpráva. Část technické zprávy od strany 8 do strany 56 má převážně rešeršní charakter. Poté následují 4 stránky s popisem návrhu konstrukce, tedy vlastní práce autora (z toho 1 stránka se 4 fotografiemi, 1 stránka závěru a přílohy). Navíc je tato část psána v 1. os. j. č. a stylisticky ji lze zařadit mezi vyprávění. Jazyková stránka práce má proměnlivou kvalitu. V práci se střídá použití 1. os. j.č. a 1. os. mn. č. Jako dobrou lze po jazykové stránce považovat kap. 5.3. Navíc některé části práce působí buď jako strojový překlad nebo velmi špatný překlad z angličtiny, příp. kombinace. Důvodem k této domněnce jsou chybějící slovesa ve větách, věty gramaticky nesprávné, chybějící interpunkce. Jako příklad lze uvést kap. 3 "Návrhy konstrukce". Navíc je zde i faktická chyba - kapitola v práci začíná, cituji "Trevor Blackwell pro sestrojení Segwaye v roce 2002 využil …", nicméně ze stránek samotného T. Blackwella vyplývá, že jde pouze o klon (resp. prototyp inspirovaný principem) zmiňovaného vozítka Segway (název samotný je registrovaná obchodní značka společnosti Segway Inc.). Autor se také v rešeršní části věnuje výběru elektronických součástek, zejména senzorů (akcelerometru a gyroskopu). Jsou popsány různé principy konstrukce akcelerometrů i gyroskopů a poté uvedeny specifikace vybraných typů, které jsou použity v zařízení. Výsledky testování senzorů jsou však popsány pouze slovně, a to navíc nejasně (str. 58). U motorů je uvedeno, že jsou "nejvhodnějším typem", a to bez uvedení důvodu (kap. 5, str. 46). Odstavec 5.5.1 s názvem "Výpočty optimalizace motorů" ve skutečnosti obsahuje pouze výpočet požadovaného výkonu motorů, název je tedy zavádějící. Po typografické stránce je práce na dobré úrovni. Popisky tabulek jsou oproti doporučení normy umístěny pod, nikoli nad tabulkou. Jednotky nejsou v drtivé většině případů odděleny od číselné hodnoty mezerou. Citace použitých pramenů jsou v textu uvedeny nedostatečně. U většiny kapitol jsou uvedeny zdroje pouze souhrnně jako seznam na začátku kapitoly. Souhrnně lze říci, že pokud mohu usoudit z informací obsažených v práci, autor splnil zadání v bodě návrhu mechanické konstrukce a výběru senzorů. O návrhu podmínek pro automatický start podvozku se lze domnívat, že není vypracován (v práci se hovoří pouze o výkonu, který je nutný pro uvedení konstrukce do pohybu, což je nejednoznačné). Zpracovaná technická dokumentace je však na špatné úrovni. I přes uvedené nedostatky doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání E 10/20
Odborná úroveň práce E 26/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse E 10/20
Formální zpracování práce F 4/10
Navrhovaná známka
E
Body
50

eVSKP id 22169