CÄSAR, T. Návrh a analýza vlastností hydraulického servomechanismu řízení malého a rychlého letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Třetina, Karel

Diplomová práce byla zaměřena na problematiku návrhu a analýzy dynamických vlastností hydraulického servomechanismu řízení rychlého letounu. Po principiálním návrhu konstrukce servomechanismu byla pozornost zaměřena na určení základních parametrů servomechanismu, vytvoření simulačního modelu a následnou analýzu vlivu vybraných konstrukčních parametrů na jeho dynamické vlastnosti, vyjádřené přechodovými a frekvenčními charakteristikami. V závěru diplomové práce je velmi stručně navržen princip experimentálního zkoušení servomechanismu. Student začal o řešení diplomové práce přemýšlet a zpracovávat ji poměrně pozdě. Konzultace byly intenzivní, soustřeďovaly se na základní otázky a požadavky pro dobrou funkci navrženého servomechanismu řízení rychlého letounu. Dále pak na získávání hlavních konstrukčních, silových a provozních parametrů. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Bencalík, Karol

Diplomová práce je rozdělena do 12 kapitol. Po dosti stručném úvodu v Kapitole 1 se autor dále v druhé kapitole věnuje rozboru letounů, pro které by měl být servomechanizmus určen. V rozboru postrádám přehled základních informací o hydraulických soustavách jednotlivých letounů nebo způsobu ovládání řídících ploch. Třetí kapitola je věnována rozboru soustavy řízení, kde dle mého názoru, dobře zvolil vratný systém řízení. V kapitole 4 je naznačen postup výpočtu závěsového momentu, aniž by autor nějaké řešení navrhnul. Závěsový moment byl nakonec určen na základě zpětného výpočtu z již používaného servomechanizmu. Kapitola 5 obsahuje teoretický rozbor zavádění sil do řízení. V kapitole 6 až 8 se autor věnuje návrhu servomechanizmu, včetně postupu výpočtu základních parametrů. Kapitola 9 a 10 obsahuje modelování a vyhodnocování měření hydraulického servomechanizmu, tyto kapitoly považuji za velmi zdařilé. Část, která má obsahovat experimentální zkoušení servomechanizmu považuji za velmi krátkou a nerozpracovanou. Výpočet servomechanizmu je velice složitá záležitost a je obtížné získat potřebné parametry. V práci se však objevují data, u kterých není jasné, kde je autor vzal, nebo proč je takto zvolil. Přehlednost práce značně stěžuje, že do vzorců nejsou dosazeny číselné hodnoty a mnohdy není jasné, která data jsou vypočtena a která autor volil. Celkově práce splnila všechny náležitosti a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 101443