MACHÁČ, M. Aplikační možnosti refraktometru k diagnostice kapalin [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Frk, Martin

Při zpracování bakalářské práce se pan Milan Macháč držel zadání a podle toho odpovídá i obsahová náplň teoretické i praktické části. Bylo by nošením dříví do lesa, vyjmenovávat popis jednotlivých kapitol, když členové komise mají práci před sebou a proto bych přešel rovnou k hodnocení vlastní činnosti. Počátkem semestru jsem do laboratoří pořídil několik druhů refraktometrů, které jsem předal, společně s návody a zadáním bakalářské práce, studentovi. Student si sám sestavil potřebná pracoviště, zajistil počáteční kalibraci refraktometrů a vybral vhodné kapaliny k experimentální činnosti. Následně strávil větší množství hodin v laboratoři, aby proměřil vybrané vlastnosti kapalin. O dosažených výsledcích, jejich zpracování a možné interpretaci jsme následně společnými silami diskutovali. Při konzultacích jsem studentovi za odměnu za jeho pečlivost vždy přidal nějaké to další měření. Časem si již pan Macháč rozsah měření rozšiřoval sám o další diagnostiku kapalných matriálů a jeho experimentální část postupně bobtnala na rozsahu. Oceňuji zejména studentovu pečlivost při přípravě roztoků, dodržování předepsaných postupů a měřicích procedur a zejména klimatických podmínek měření, neboť z důvodu zajištění vysoké přesnosti byla velká část experimentu realizována při teplotě 20 °C. Nedílnou součástí práce je i vytvoření laboratorní úlohy, která najde bezesporu uplatnění ve výuce předmětů zaměřených na diagnostické metody. K sepsání bakalářské práce využil student dostatečného množství literárních zdrojů, které citoval v souladu s příslušnou ČSN normou, v kapitole “Použitá literatura“. V rámci uvedeného seznamu lze spatřit i rovnoměrnou diverzifikaci jednotlivých druhů do následujících kategorií: knihy, návody k přístrojům, webové stránky, závěrečné práce z předchozích let a rovněž i články ze zahraničních časopisů. Současně bych měl upozornit, že lze v práci také najít drobné věcné i formální nedostatky a občas atypickou stylizaci vět, které nebyly společnými silami zcela odstraněny, neboť jsem nechtěl studentovi, až příliš, vnucovat svůj styl. Výskyt těchto drobných chyb je v pracích obdobného rozsahu zcela běžný a je těžké se jim vyvarovat. Tyto nedostatky proto zohledňuji v drobné bodové srážce. Student splnil zadání v plném rozsahu, práci doporučuji práci k obhajobě a pevně věřím, že si student najde cestu k mé osobě, jako kvalitnímu školiteli, i v magisterském studiu při výběru vhodného tématu pro diplomovou práci.

Navrhovaná známka
A
Body
96

Posudek oponenta

Kazelle, Jiří

Předložená bakalářská práce je rozdělena do pěti kapitol. V první kapitole se autor věnuje základnímu popisu šíření elektromagnetického záření, lomu a odrazu světla. Rozsah kapitoly je stručný ale přiměřený. Jsou zde však uváděny některé nepřesné, zvláštně formulované, nebo chybné formulace. Např. na str. 4 – „Index lomu lze popsat jako poměr dvou prostředí“, „…jsou dva typy měření a to absolutní a relativní“, na str. 5 – „Absolutní index lomu je měřen a odvozen ze standardního prostředí“. Ve vztahu (1.7) uvádí v textu nepopsané veličiny N1 a N2. Zvláštní je formulace věty „Velkým klíčovým parametrem určování o jaké skupenství se jedná je hustota tohoto materiálu, vlnová délka a tlak“. Na str. 6 – „Kolmice je kolmá na základní rovinu, kde základní rovina od sebe odděluje optické prostředí 3“, které však na obrázku není. Na str. 8 – „Podíl rychlostí, jak můžeme vidět ve vzorci (1.9) je konstantní pro dané rozhraní a nazýváme jej indexem lomu …“. Jedná se o relativní index lomu. Kapitola druhá je věnována základům měření indexu lomu. Informace jsou přiměřené jak obsahem, tak i rozsahem. I zde jsou však uváděny některé zvláštně formulované skutečnosti. Např. na str. 9 – „Měřením indexu lomu se zabývají obory analytické chemie, které nazýváme refraktometrie a interferometrie“. Nejasná je formulace – „V tomto případě dochází k určitému poměru indexu lomu obou prostředí a určitému meznímu úhlu dopadu paprsku a nabývá k úplnému odrazu světelného paprsku“. Na str. 10 – „Rozhraní se nastavuje šroubem na refraktometru tak, aby byl splněn obrazec černého půlkruhu“. Kapitola třetí je věnována Aplikačnímu použití refraktometrů. Na pěti stranách jsou uvedeny základní informace. Na str. 19 ve vztahu (3.8) je chyba v postupu odvození indexu lomu. Rozsah kapitoly je přiměřený danému účelu. Kapitola čtvrtá obsahuje Experimentální část. Tato část v rozsahu 25 stran obsahuje značné množství experimentálních dat a jejich zpracování. Tato část svědčí o velkém rozsahu činností studenta, které bakalářské práci věnoval. I zde jsou někdy zvláštní formulace, např. na str. 39 – „Občas může u některých směsí nastat problém, protože složení této kapaliny může obsahovat směs všech těchto aditiv a potom je náročné optimalizovat převod mezi indexem lomu na stupně Celsia“. Na str. 26, Tab. 4.5, údaj z ručního refraktometru není index lomu. Na str. 40, Tab. 4.14, nejsou uvedeny jednotky naměřených hodnot pro měření ručním refraktometrem. V práci jsou některé nevhodné názvy kapitol a tabulek. Např. na str. 29 – „4.5 Měření teplotní závislosti etanolu pro různé koncentrace“. Bylo by vhodnější psát „Měření teplotní závislosti indexu lomu etanolu pro různé koncentrace“. Str. 30 – „Tab. 4.8 Tabulky naměřených teplotních závislostí etanolu pro různé koncentrace“. Bylo by vhodnější psát „Teplotní závislosti indexu lomu etanolu pro různé koncentrace“, atp. Pátá kapitola obsahuje Návrh laboratorních úloh do předmětu Diagnostika a zkušebnictví. Jedná se o základní podklady a návrhy laboratorních úloh do výuky, kde mimo vlastní zadání jsou uvedeny i stručné návody k měření. Návrh splňuje požadavek uvedený v zadání bakalářské práce. Práce obsahuje všechny náležitosti kladené na bakalářskou práci. Obsahuje zajímavé a použitelné výsledky pro praxi. Škoda, že práce obsahuje překlepy, některé nepřesné, zvláštně formulované, nebo chybné formulace, kde některé byly uvedeny výše. Zmíněné nedostatky však nejsou dominantní a pouze snižují kvalitu jinak dobré práce. Práci doporučuji k obhajobě a vzhledem k výše uvedenému hodnotím 95 body.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 85763