BULISOVÁ, L. Studenti sobě - Studentské centrum Poříčí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Kratochvíl, Jan

Bakalářská práce studentky Lenky Bulisové využívá urbánního motivu, který není pro Brno cizí. Jeho předobrazem může být Dům u sedmi švábů s fascinujícím mikrosvětem v zahradě mezi pavlačemi. Studentka otevírá vnitřní atrium směrem k nábřeží a situuje zde velkorysé pobytové schodiště s výhledem na řeku. Hmota studentského domu nábřeží oživuje a stává se díky své jinakosti jeho ústředním prvkem. Vnitřní atrium, či spíše ulice, je zajímavou alternativou rušné městské třídy Vídeňské a bezpochyby stávající urbánní obraz dané lokality obohacuje. Architektonický výraz domu dává tušit, že stojíme před specializovanou typologii studentského bydlení. Barevnost fasád je svěží, kompozice rovněž. Zajímavě řešené pavlače nabízejí možnost setkávání se studentů v polosoukromém prostoru a umocňují komunitní charakter atria. V provozním řešení objektu shledávám několik diskutabilních momentů. Dispoziční řešení podzemního parkoviště klade na řidiče vysoké nároky a některá místa lze přímo označit za nebezpečná. Vstup do menzy je prostorově nejasný, vhodnější by bylo situovat jej přímo z ulice Vídeňské. Velká část parteru je znehodnocena technickým a skladovým zázemím menzy. Naopak vhodně působí umístění obslužné komunikace propojující vnitroblok s Vídeňskou. Funkční využití 2. nadzemního podlaží je mírně dráždivé ve vztahu k pokojům imobilních studentů. Naopak administrativa kolejí, kavárna a prádelna zhodnocují zajímavý poloveřejný prostor nad rušnou městskou třídou. Projekt vtipně využívá své partie sousedící s hotelem Austerlitz k situování společných studijních a volnočasových prostor. Dispoziční řešení sociálního zázemí těchto prostor je však velmi problematické. Pokoje vykazují v drtivé míře pouze jeden standard ubytování. Osobně bych ocenil větší pestrost např. v nabídce jednolůžkových pokojů či bydlení pro páry. Projekt je na mnoha místech nedotažený a přiložená výkresová dokumentace by měla být bohatší. I přes výjimečný prostorový koncept se nepodařilo dokončit projekt v požadované kvalitě, a proto ve výsledku hodnotím celou práci pouze průměrnou známkou. Otázky a náměty k obhajobě: 1) Jakým způsobem je vyřešeno odvětrání koupelen a WC u studentských pokojů? 2) Jakým způsobem by se udržovaly pavlače v zimních měsících? Jak jsou pavlače odvodněny? 3) V kterém z pokojů byste chtěla jako studentka bydlet a proč?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Studentčin přístup ke zpracování bakalářské práce se nedá označit za příkladný. Studentka podcenila rozsah bakalářské práce a nepracovala soustavně. Studentce nechybí talent, avšak potýká se s nedostatkem píle, zapálení pro obor a počítačových dovedností.
Navrhovaná známka
C
Body
77

Posudek oponenta

Mrva, Kamil

Bakalářská práce je zvládnuta průměrným způsobem. Studentce jsem doporučil pracovat na výtkách, které byly řečeny při pohovoru.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B Studentka navrhla dvě hmoty, s jednoduchými tvary, které navazují na okolní zástavbu, doplňují ulici Vídeňskou. Hmoty jsou orientovány kolmo k řece, otevírají veřejný prostor k nábřeží a směrem k fakultě.
Architektonické řešení C Dle pohovoru se studentkou byl koncept řešen dvěma směry. Zvenčí se objekt jeví jednoduchým vzhledem, a uvnitř mezi objekty je vytvořen „dramatický studentský život“. Výtvarným prvkem jsou pavlače, typické pro bydlení ve městě, skloubení bydlení a studentského života. Jednoduché soudobé „pojetí“ návrhu.
Provozní řešení C Je navržen jeden vstup do kolejí s menší recepcí v přízemí, návaznost zázemí na recepci v patře je diskutabilní. Diskutabilní je také „projití venkem“ do druhého bloku. Vnitřním prostorem v 2NP, který je také určen pro veřejnost, je zpřístupněn celý blok pro ubytování.
Technicko konstrukční řešení D Je navržen železobetonový skelet, v kombinaci s keramickým zdícím systémem. Výkres „řez fasádou“ je nedostatečný, chybí např. skladba střechy. Ve výkresech „řezy“ jsou stropy a střecha značeny „stejnou konstrukcí“. Otázka neřešení technických jader a rozvodů inženýrských sítí v jednotlivých patrech.
Formální úroveň C Formální úroveň práce je standardní. Výkresy „řezy“ a „detail – řez fasádou“ jsou nedostatečné oproti celé práci.
Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 39660