ŠEŠULKOVÁ, M. Termální lázně Yverdon, pět smyslů v architektuře [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

Definice lázní jako prvku vlastní identity v prostředí parku je citlivě začleněno do jeho území a existujících vztahů - vstupy, parkování, historické budovy, měřítko území a jeho charakter. Téma vody nezůstává vázáno na vlastní lázně, ale je spojnicí s parkem, podobně jako definice vstupů a návaznost hladin bazénů na okolí korun stromů. Bohatost vnitřních prostorů, jejich vztahů a charakteru je prodloužena do její definice nových typologií, organizace jednotlivých částí programu a jejich vyjádření v prostoru, řezy jsou toho nejsilnější definicí vzhledem k fasádám, které nejsou brány jako nejpodstatnější charakter prostředí. Park je příjemným prostředím atmosféry stromů, prostorů, pěšin a vody v tématu lázní a ve veřejném městském prostoru.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Téma lázní a téma vody se rychle stalo originálním vyjádřením konceptu projektu. Ukazuje se zde přístup k práci, nejprve úvaha, myšlenkový vývoj a konkrétní vyjádření. Tento přístup autorky je logicky vyjádřen v kvalitě jejích esejí a workshopů na základní téma smyslů. Hledání logických odpovědí v dalším měřítku projektu bylo investicí bez připuštění kompromisů, ale v území definice odpovědí vzhledem k základnímu konceptu.
Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Uřídilová, Marcela

Předložená práce dokládá citlivé pochopení místa na několika rovinách, včetně jeho genia loci. Svým odvážným návrhem autorka využívá stávajících hodnot v území a doplňuje je novými obsahy, a to nejen hmatatelnou vrstvou lázeňských budov, ale také abstraktní vrstvou smyslových zážitků a emocí.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Autorka předkládá řešení založené na myšlence lázeňských pavilónů v parku, které doplňuje liniovými objekty po jeho obvodu, jimiž podtrhuje stanovenou hranici lázeňského světa a určuje jeho práh. Promyšleným postavením hmoty nového hotelu v sousedství Rotundy a dále při ulici Avenue des Bains dotváří ucelenou kompozici trojúhelníkového nádvoří, které svým komorním měřítkem a historickou vrstvou zastoupenou objekty z 18. a 19. století přináší do parku zcela novou atmosféru. Výjimečné postavení autorka určila hlavní budově lázní, která se tak vztahuje svým měřítkem k městu, a vyjevuje jeho genius loci. Tato hmota volně pluje v prostoru jižního cípu parku, obklopená vzrostlými stromy. Myšlenkou zvednutého plata s bazény rafinovaně řeší oddělení prostoru lázní od veřejného parku bez použití plotů či jiných bariér. Tímto uspořádáním všech hmot vznikla dobrá funkční symbióza lázní a parku volně přístupného obyvatelům i návštěvníkům města, kdy je možno vstoupit na několika místech po celém jeho obvodu. Vstupy nejsou hierarchizovány, jsou propojeny sítí pěších cest, které určují jeho prostupnost, a jsou logicky navázány na městskou komunikační strukturu. Otázkou zůstává jejich počet, který se v návrhu jeví již na hranici únosnosti, Maximalizovaná prostupnost za cenu ztráty tajemství parku, obětování jeho tajemných klidných zákoutí vhodných ke kontemplaci.
Architektonické řešení B Hlavní myšlenka návrhu - vyzdvižené plato s vodou nad terénem – přináší nové bohaté vrstvy návrhu. Jasné hranice, vztahy s parkem i městem, symbolické psychické významy očisty těla člověka a jeho bytí mezi nebem a zemí. Je natolik nosná v celém průřezu návrhu, že je úkolem autorky ji udržet silnou až do konce. Např. formální ztvárnění hmoty jako „lodi v parku“ (prvky připomínající lodní příď) se jeví nadbytečné a nepatřičné, mělo by zůstat v abstraktní rovině formálního vyjádření. Řešení se nachází v prvních autorčiných vizualizacích – propojit prostor pod platem např. sloupovím (statický prvek), které může fungovat jako transparentní prostupná clona a vytváří jasný meziprostor dvou světů, ani vně ani uvnitř. K dalšímu prověření bych doporučila vyvážení polohy celé novostavby lázní v rámci parku. Vzdálenost od Rotundy a Hotel des Bains vzhledem k objemu stavby je na hranici únosnosti. Práce s vodním prvkem v území s obytnými a rodinnými domy je zajímavou myšlenkou. Avšak jeho zavedení až do polosoukromého jádra se zdá být rozporuplné (spojení prostoru veřejného a polosoukromého), svou symbolickou úlohu by plnil na hranici obytného území, tj. téměř ve středu parku. Hledání výrazu je na správné cestě. Přiznané stropní desky dalších podlaží, které pokračují ve zvoleném principu „vyzvedání hmoty“,dávají celé stavbě měřítko. Měly by však zachovat stejnou sílu po celém obvodu. Autorka volí logicky horizontalitu – což je archetypicky vnímáno jako přepis vodní hladiny, odvolání se na jezero, které je nedílnou součástí města, jeho geniem loci. Jejich předsazení před fasádu logicky vede k úvaze, proč nejsou využity jako venkovní sluneční solária (paluby) v různých výškových úrovních „v korunách stromů“.
Provozní řešení B Provozní řešení je zvládnuto vcelku dobře, v souladu s prostorovou strukturou. Umístění jednotlivých lázeňských provozů po výšce je logicky promyšleno. Jako problematické shledávám křížení špinavého a čistého provozu při použití výtahu z 1.np (šaten) do 2.np (veřejných lázní). Prostor před výtahy u kulatého schodiště je poddimenzován. Rozporuplný je prostup skrze hmotu v 1.np napříč mezi vstupní halou a technologickým prostorem, který umožňuje projít nejkratší cestou napříč objektem. Toto se však děje jakýmsi tunelem dlouhým 40 m, který je lemován prázdnými stěnami s jediným vstupem. Snad by pomohlo otevřít pohledům pro pravdivost zajímavé technologie bazénů, v opačném případě cestu vůbec nerealizovat.
Technicko konstrukční řešení A Konstrukční řešení sice postrádá řád či racionální strukturu, je však schopné realizace. Konstrukční systém je řešen pomocí několika železobetonových jader běžících po celé výšce budovy, tato jádra vynášejí desky stropů, skleněný plášť je nenosný a je vynášen stropními deskami. Rozpony jsou voleny vzhledem k ekonomii stavby velkoryse, některá místa jsou staticky velmi náročná např. vynesení rehabilitačního bazénu v 4.np , pod kterým je navržen volný prostor. V dalších stupních projektu by pravděpodobně došlo k upřesnění či doplnění nosných sloupů na obvodu. Doložený detail ukazuje znalost technickou i jasnou představu o materiálech, které podporují autorčin záměr vytvořit silnou atmosféru lázní plnou prožitkovosti.
Formální úroveň A Předložená práce má vysokou výtvarnou úroveň, formou koláží jsou doloženy principy návrhu a analyzovány základní vztahy v území, výborně je čteno, pochopeno a vyjádřeno měřítko území v rámci města, kdy autorka území vnímá jeho paralelu s historickým jádrem. Velmi dobře hodnotím grafická schémata vysvětlující koncept, postrádám doložení širší situace 1:10000 nebo 1:5000, tzv. Schwarz plan se zakreslením návrhu, který ověří řešení ve struktuře města. Není doloženo hmotové řešení liniových objektů, nedozvídáme se nic o jejich výškách a proporcích (částečně je možno tušit z doloženého modelu), aby bylo možno posoudit záměr autora v celku a jeho kvalitu pro území.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 84535