FRIML, D. Výukový simulátor počítačového systému [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Petyovský, Petr

Zadání bakalářské práce Dominika Frimla patřilo mezi náročnější, neboť se jednalo o praktickou aplikaci znalostí získaných v kurzech: Mikroprocesorová technika a Logické systémy. Cílem práce bylo navrhnout, otestovat a finálně implementovat simulátor mikroprocesorového systému pro výukové účely. V průběhu řešení práce byl jasně patrný studentův zájem o danou problematiku. Pracoval iniciativně, samostatně, účelně a své průběžné výsledky prezentoval na pravidelných konzultacích v průběhu celého studia. Všechny body zadání byly splněny. Student navrhl a realizoval výukový simulátor jako webovou aplikaci umožňující běh přímo v prohlížeči. Výsledkem práce je tedy funkční výuková pomůcka, která obsahuje funkcionality požadované zadáním i další rozšíření navržená studentem daleko přesahující původní zadání. Dalším krokem řešení, ale již nad rámec této práce, bude zkušební provoz ve výuce 2018/2019 a zapracování případných připomínek. Student věnoval řešení práce dostatek času, jednotlivé úkoly si vhodně rozvrhl, a proto se v závěru nedostal do časové tísně. Dosažené výsledky i formální zpracování práce jednoznačně svědčí o bakalářských schopnostech studenta. Předložené práci navrhuji hodnocení: Výborně – A (95).

Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Macho, Tomáš

Hlavním úkolem pana Dominika Frimla bylo navrhnout a realizovat výukový simulátor počítače a navrhnout vzorové úlohy, které by studenti mohli na počítači realizovat. Náročnost zadání považuji pro studenta bakalářského studia za vysokou jak po odborné, tak po časové stránce. Na začátku práce pan Friml popsal základní pojmy z oblasti počítačů a některé mikroprocesory a mikrokontroléry. Následně zdokumentoval existující výukové pomůcky a simulátory, které jsou dostupné. Tato část práce je převzata zejména ze zdrojů dostupných na Internetu. Dále již následuje popis vlastní práce autora. Pan Friml nejprve rozebral požadavky na simulátor pro výuku, následně definoval architekturu výukového procesoru, vnitřní registry, mikroinstrukce a instrukční sadu. Jako programovací jazyk pro implementaci simulátoru zvolil JavaScript a následně navrhnul grafické rozhraní simulátoru. Pro výukový počítač vytvořil zjednodušený assembler. Na závěr navrhnul a zpracoval návod na 5 úloh demonstrujících použití simulátoru ve výuce. Volbu jazyka JavaScript považuji za velmi vhodnou, protože simulátor může být provozován prakticky v libovolném dnes rozšířeném webovém prohlížeči. Grafický vzhled simulátoru je dle mého názoru přehledný. Volbu úloh pro demonstraci činnosti počítače považuji za vhodnou. Poměr mezi částí práce převzaté z literatury a vlastním dílem autora považuji za vyvážený. Po jazykové ani formální stránce nemám k práci výhrady. Práce je na solidní grafické úrovni. Na závěr konstatuji, že bakalářská práce pana Dominika Frimla je na vysoké odborné úrovni a přesvědčila mě o bakalářských schopnostech autora, proto ji jako oponent navrhuji hodnotit známkou A/95 bodů.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 111121