KOUPÝ, Z. Vliv meteorologických podmínek na vzlet a přistání motorových letounů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Krška, Karel

Cílem práce bylo na základě literatury a vlastních zkušeností pilota pojednat o povětrnostních podmínkách vzletu a přistání motorových letounů. Autor pro daný účel dílo vhodně rozdělil do tří kapitol. V první se věnuje základům letu, jeho mechanice, výkonnosti se zřetelem na fáze vzletu a přistání a také účelnosti mezinárodní standardní atmosféry ICAO (2. kap.). Je dobře vypracována, nejsou však uvedeny její zdroje (většinou jde o publikace V. Daňka). V další kapitole se autor zabývá meteorologickými prvky ovlivňujícími vzlet a přistání letounů: hustotou, teplotou, vlhkostí a tlakem vzduchu a správně chápe význam tzv. vztažné teploty. Podrobně probírá nepříznivé účinky větru, jako jsou boční vítr, střih větru, propad studeného vzduchu a vždy uvádí nezbytné kroky posádek ve snaze jim čelit (3. kap.). Dodatkem práce je stať o účincích stavu dráhy na vzlet a přistání, v níž popisuje především aquaplaning a jeho typy (4. kap.). Práce zcela splňuje zadání, je věcně správná, srozumitelná a úpravná, napsaná správným pravopisem, doplněná vhodnými obrázky a tabulkami a rozsáhlým přehledem zkratek. Čísla citací v textu však nejsou v souladu s číslováním položek v seznamu použité literatury. Otázka: Ze kterých meteorologických příčin mohou nastat letecké mimořádné události při leteckých zemědělských pracích?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Hammer, Jaromír

Úkolem studenta bylo zpracování problematiky příznivých a nepříznivých povětrnostní podmínek pro vzlet a přistání motorových letounů různé hmotnostní kategorie: teplota, tlak a hustota vzduchu, vítr, dohlednost, oblačnost a bouřky. Vliv meteorologických podmínek na stav dráhy. Související úkoly řízení letového provozu. Cílem práce bylo pojednání o všech meteorologických prvcích, jevech a oblačnosti, které mají vliv na jednotlivé fáze vzletu a přistání letadel, se zaměřením na účinky teploty a hustoty vzduchu (mj. vztažná teplota letišť ve světě) a charakteristik větru (boční vítr, turbulence, střih větru, propad vzduchu aj). Předložená práce je zpracována na velmi dobré úrovni. Je patrné, že student věnoval projektu náležitou péči, což se pozitivně projevilo na celkovém výsledku. Cíle práce byly splněny.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 83961