Koncepce uspořádání nosné plochy na letounu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Bakalárska práca sa zaoberá možnosťami vertikálneho umiestnenia nosných plôch na civilných a vojenských lietadlách, ako aj vplyvom tejto voľby na aerodynamické, letové a prevádzkové vlastnosti. Cieľom je ukázať rozdiely medzi technickými, konštrukčnými a prevádzkovými požiadavkami na jednotlivé druhy lietadiel a z toho vyplývajúce možnosti umiestnenia krídla. Zhrnutím tejto práce sú poznatky o výhodách a nevýhodách dolno-, stredo- a hornoplošníkoch a príklady použitia týchto lietadiel v praxi.
The subject of this bachelor thesis is the vertical alignment of wing at civil and military aircraft as well as the influence of this choice on aerodynamic, flight and operational characteristics. The aim is to show differences between technical, structural and operational requirements on each type of aircraft and the resulting options for wing placement. The summary of this paper are the advantages and disadvantages of low, mid and high wing airplanes following some examples from daily life.
Description
Citation
LÍŠKA, L. Koncepce uspořádání nosné plochy na letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
sk
Study field
Strojní inženýrství
Comittee
doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Jiří Hlinka, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Karol Fiľakovský, CSc. (člen) doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (člen) Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. (člen) doc. Ing. Miloslav Petrásek, CSc. (člen) Ing. Robert Popela, Ph.D. (člen) doc. Ing. Karel Třetina, CSc. (člen)
Date of acceptance
2012-06-13
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO