Řízení zapalování a vstřikování paliva ve spalovacích motorech

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstract
Bezpochyby nejdůležitějším a naprosto nezbytným elektrickým systémem nacházejícím se ve vozidlech, která jsou poháněna spalovacím zážehovým motorem je zapalovací soustava jejich motoru. Bez této by motor, potažmo celé vozidlo nemohlo fungovat správným způsobem. Od počátku existence zážehových motorů vykonala zapalovací soustava dlouhý a složitý vývoj poháněný snahou o co nejlepší funkci motoru. Na rozdíl od zapalování, které muselo fungovat od samého počátku vývoje zážehových motorů došlo k počátkům využití vstřikování výrazněji až v 70. letech 20. století. Od jednoduchých řídících systémů zapalování i vstřikování pracujících na mechanickém principu došel vývoj k elektronickým řídícím jednotkám. V nejmodernějších spalovacích motorech je řízení zapalování i vstřikování prováděno pomocí společné soustavy s jednou centrální řídící jednotkou. Nejpoužívanější systém tohoto druhu-systém Motronic od firmy Bosch-dnes používá v různých obměnách velké množství výrobců automobilů. V historii bylo hlavním cílem řídící soustavy dosáhnout co možná nejvyššího výkonu motoru, v dnešní době přicházející ropné krize se dostávají do popředí požadavky na spotřebu paliva a rovněž plnění emisních norem (v ČR tzv. EURO normy).
Undoubtedly the most important and absolutely essential electrical systems located in vehicles which are powered by internal combustion spark-ignition engine is the ignition system of the engine. Without this the engine, or the whole vehicle can not operate properly. Since the beginning of spark ignition engines ignition system executing a complex and long term development effort driven by the best function of the engine. Unlike the ignition, which had to work from the outset the development of spark ignition engines has been to introduce more to the use of injection in the 70 the 20th century. From simple control systems, ignition and injection on the mechanical principle of working out the development of electronic management units. In most modern combustion engines is the management of the ignition and injection is carried out using a common system with one central control unit. Most of this type of system-Motronic system from Bosch-used today in different variations large number of producers cars. In history was the main objective of the management system to achieve the highest possible power, now coming oil crisis be brought to the forefront of the fuel consumption and the implementation of emission standards (in the Czech Republic EURO standards).
Description
Citation
ŠKRABAL, M. Řízení zapalování a vstřikování paliva ve spalovacích motorech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika
Comittee
prof. Ing. Vítězslav Hájek, CSc. (předseda) Ing. Jaromír Vaněk, CSc. (místopředseda) doc. Dr. Ing. Hana Kuchyňková (člen) doc. Ing. Josef Koláčný, CSc. (člen) Ing. Marcel Janda, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2009-06-16
Defence
Student odpověděl na otázku "Řízení zapalování a vstřikování paliva ve spalovacích motorech". Během prezentace student popsal možnosti řízení zapalování a vstřikování u spalovacích motorů. Dále se student věnoval popisu realizovaného přípravku a popisu měření. Po obhajobě student odpověděl kvalifikovaně na otázky oponenta i komise.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO