Metodika zjišťování bonity klienta v pojišťovnictví

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Referee
Mark
P
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská
Abstract
Disertační práce řeší problematiku zjišťování bonity klienta v pojišťovnictví a je koncipována pro potřeby pojišťoven. Hlavním cílem práce je sestavení metodiky, která poskytne manažerům nástroj pro podporu rozhodování v případech hodnocení bonity klientů. V úvodní části práce jsou uvedena základní teoretická východiska, přehled současného stavu řešené problematiky a popis použitých metod. V dalších částech práce je uvedena reálná databáze klientů pojišťovny, která slouží jako východisko pro splnění stanoveného cíle. Nad historickými daty byla provedena nutná analýza, vedoucí ke zjištění vzájemných korelací a proměnných vstupujících do rozhodovacího modelu. Pro analýzu dat byly využity nejrůznější klasické statistické metody včetně příslušných softwarů. Rozhodovací model byl tvořen za pomoci metod spadajících do oblasti umělé inteligence, přesněji s využitím fuzzy logiky. Technická realizace modelu byla provedena pomocí software MATLAB. Postup tvorby metodiky zjišťování bonity klienta pojišťovny je detailně popsán a rozpracován do následných fází. Stěžejní část metodiky, rozhodovací model, lze snadno modifikovat a přizpůsobovat konkrétním potřebám koncového uživatele. Text dále obsahuje verifikaci modelu, implementaci modelu, interpretaci získaných výsledků, ucelený metodický postup zjišťování bonity klienta v pojišťovnictví a formulaci přínosů metodiky pro praxi, teorii a pedagogiku.
This dissertation thesis deals with problems of identifying client’s solvency in the insurance business and is drawn for the insurance companies needs. The main target of this work is a construction of methodology, which will provide managers a tool to support their decision making in cases of client solvency assessment. The basic theoretical background, an overview of the current state of the analyzed subject and the description of utilized methods are presented in the introductory part of this work. In following parts of this work is introduced a real database of insurance company’s clients, which serves as a basis to accomplish the defined goal. The source data were subject to a necessary analysis to determine the cross-correlations and variables entering the decision-making model. A large variety of traditional statistical methods, including relevant software were used to analyze the data. Decision-making model was formed with the help of artificial intelligence methods, especially fuzzy logic. The technical realization of the model was made using MATLAB software. The process of insurance company’s client solvency assessment methodology creation is described in detail and elaborated into phases. The fundamental part of the methodology, decision-making model, can be easily modified and adapted to the end user’s specific needs. The text also includes a verification and implementation of the model, an interpretation of the results, a comprehensive client solvency assessment methodology process in insurance business and the definition of contribution of this methodology to practice, theory and pedagogy.
Description
Citation
DOSKOČIL, R. Metodika zjišťování bonity klienta v pojišťovnictví [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2009.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Řízení a ekonomika podniku
Comittee
prof. Ing. Mária Režňáková, CSc. (předseda) doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. (člen) doc. RNDr. Josef Fecenko, CSc. (člen) prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA, dr. h. c. (člen) doc. Ing. Jan Solař, CSc. (člen) prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA (člen) prof. Ing. Pavel Ošmera, CSc. (člen) doc. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, Ph.D. (člen) doc. Ing. Luděk Mikulec, CSc. (člen)
Date of acceptance
2009-04-24
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO