Vysokoenergetické dopravní úrazy v chirurgii

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018-06
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Akademické nakladatelství CERM
Abstract
Vysokoenergetické dopravní úrazy jsou jedním z nejzávažnějších problémů současné traumatologie. Roste jejich počet, závažnost i velký sociální a ekonomický dopad. Dopravní úrazy vznikají náhlou decelerací vysoké kinetické energie. Některé úrazové mechanismy jsou typické – na příklad střet dvoustopých vozidel, stražení chodce, pád z motocyklu s typickým poraněním osob. V případě střetu dvou automobilů dochází nejčastěji k poranění hlavy, hrudníku, břicha a končetin o palubní desku. Při pádu z motocyklu dochází s ohledem na mechanismus zejména k nitrolebním poraněním a úrazům v oblasti ramene a páteře. U sražení chodců bývají poranění mnohočetná a závažná. Na příkladu několika kazuistik chceme prezentovat a přiblížit závažnost a následky dopravních nehod pro zraněného. Obsah sdělení byl prezentován na konferenci ExFoS 2018.
Highenergy traffic injuries are one of the most serious problem for traumatology. Their number is growing and great social and economic impact too. Traffic injuries arise by deceleration of high kinetic energy. Some accident mechanisms are typical – for example accident two-track vehicles, hit pedestrians, fall from a motorcycle with typical shape of injury. In the event of a collision of two cars is most common to head, chest and limbs injury of the dashboard (dashboard-injury). Motorcycle accidents are associated with injury of head, shoulder and spine. Hit pedestrians injura are usually combinated and serious. By a few cases we would like to show seriousness and impact of injury. Article was presented at ExFoS 2018.
Description
Citation
Soudní inženýrství. 2018, roč. 29, č. 2, s. 14-16. ISSN 1211-443X.
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
© Akademické nakladatelství CERM
DOI
Collections
Citace PRO