Possibilities of Using Less Frequently Utilized Areas of Railway Infrastructure

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018-11-14
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně,Fakulta architektury
Altmetrics
Abstract
Tento článek se zabývá problematikou legislativní, majetkoprávní a finanční stránky železniční infrastruktury. Mnoho odborníků se shoduje na tom, že omezení sítě jen na úseky s vysokou hustotou dopravy by vedlo k velkému snížení nákladů právě na údržbu železničních tratí, které jsou z hlediska financování tohoto druhu dopravy jedním z největších nevýhod oproti dopravě silniční. Jaké jsou možnosti legislativních a majetkoprávních změn v úsecích málo frekventovaných tratí, či případná úplná změna účelu využití při současném zachování kolejí? Mohli by například kraje použít nové možnosti plynoucí ze změny právních předpisů a využít tyto rozsáhlé podvyužité plochy pro řešení některých problémů obcí? Lze potenciál železniční infrastruktury nově zužitkovat? Tyto možnosti budou zkoumány metodou research by design a spoluprací s ekonomickými odborníky a studenty, s jejichž pomocí by měl vzniknou ideový návrh, který bude předložen zastupitelům obcí, příslušným politickým orgánům atp.
This article deals with the legislative, property and financial aspects of railway infrastructure. Many experts says that limiting the network only to its hightraffic- density sections would greatly reduce the cost of maintaining the railways. Financing the infrastructure is one of the biggest disadvantages of rail transportation in contrast to road transportation. What are the possibilities of legislative and property changes in case of less frequently used tracks, and of a possible change of the purpose of use while keeping the track? Could the regions use the new opportunities arising from a change in legislation and use these large unused areas to solve some of the problems of municipalities? Can the potential of railway infrastructure be reused? These possibilities will be explored by the research by design method and through cooperation with economic experts and students. With their help an ideological proposal will be presented to municipal representatives, relevant politicians, etc.
Description
Citation
PhD Research Sympozium 2018, s. 47–52. ISBN 978-80-214-5664-8.
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
© Vysoké učení technické v Brně,Fakulta architektury
Citace PRO