Dočasné zesilování silničních mostů

Abstract
Zesilování mostních konstrukcí je často spojeno s dlouhodobou a ekonomicky nákladnou rekonstrukcí. Existují i případy mostních konstrukcí, které mají dostatečnou únosnost pro běžný provoz, ale nejsou již dostatečně bezpečná pro přejetí extrémně těžkého vozidla. Tato vozidla běžně váží řádově stovky tun. Klasicky používané a známé metody zesílení jsou pro tento typ zatížení málo efektivní a neekonomické. V doktorské práci je představena metoda krátkodobého zesílení mostních konstrukcí pomocí podepření nosné konstrukce mostu soustavou provizorních podpěr. Přestože se jedná již o starší metodu zesilování mostních konstrukcí, není všeobecně známa. Starší teorie z roku 1980, podle které se do současnosti mostní konstrukce zesilovaly, vychází z velmi zjednodušených představ, principů a aproximací fungování tohoto druhu zesílení. Touto aproximací dochází k významnému omezení efektivity zesilovacího systému a vytváří matematický model, který není vždy na straně bezpečné. Nová představovaná teorie o krátkodobém zesilování mostních konstrukcí je založena na monitoringu reálných mostních konstrukcí a dočasných provizorních podpěr při přejezdu extrémně těžkých vozidel. Je představen matematický model, který dobře vystihuje chování reálných konstrukcí. Jsou představeny vlivy působící na konstrukci a bezpečnostní hydraulický element, vynalezený na VUT FAST, který je možné vkládat do zesilovacího systému tak, aby mohly být zajištěné potřebné okrajové podmínky a garance provizorního podpěrného systému.
Bridge strengthening is frequently associated with costly, long-term reconstruction. In some cases the bridge load capacity is sufficient for standard traffic, but requirements for an extremely heavy vehicle can exceed the maximal bridge load capacity. These vehicles normally weigh hundreds of tons. Moreover, well-known bridge strengthening technologies are not efficient and economical for this special load case. This doctoral thesis presents a short-term bridge strengthening method using a temporary support structure for the assistance of the existing bridge carrying structure. Although this strengthening method is rather old, it is rarely known. Approaches from 1980, are still often used, rely on simplified principles and approximation models. This approximation causes restricted efficiency of the strengthening system and creates a mathematical model that is not necessarily safe. The introduced new short-term bridge strengthening theory is based on monitoring of real bridge structures and temporary support structures during the crossing of extremely heavy vehicles. A mathematical model, which represents behaviour of real structures suitable, is introduced. The major effects, which have the greatest influence on this strengthening method are discussed. Further more a safety hydraulic element invented at Brno University of Technology, which can be used with the strengthening system is shown. The application of this system ensures required boundary conditions and therefore it guarantees the proper usage of the strengthening system.
Description
Citation
SUZA, D. Dočasné zesilování silničních mostů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukce a dopravní stavby
Comittee
Date of acceptance
2018-09-25
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO