Identifikace relevantních stop pneumatik na místě dopravní nehody na základě jejich fyzikálních vlastností

Abstract
Práce se zabývá možnostmi identifikace relevantních stop pneumatik na místě dopravní nehody na základě jejich fyzikálních vlastností. Stopy pneumatik na vozovce jsou jedním z nejdůležitějších objektivních prvků pro analýzu nehodového děje a jejich snadná a přesná detekce je tedy velmi důležitá. S narůstající technickou vybaveností vozidel, zejména se zavedením novějších generací asistenčních systémů brzdění, se brzdné stopy na vozovce zanechané pneumatikami stávají pro lidské oko téměř neviditelné. Je tedy žádoucí, aby jejich detekce byla nejen co nejpřesnější, ale také pokud možno snadná a rychlá, a to nejen pro soudní znalce, ale především pro příslušníky výjezdových jednotek dopravní policie. V souladu s vývojem a zaváděním nových bezpečnostních a asistenčních systémů do vozidel by měl být i vývoj prostředků a metod zajištění podkladů pro technickou analýzu dopravních nehod. Realita však ukazuje, že postupy, byť stále funkční, jsou několik desítek let prakticky shodné, a především jsou závislé na subjektivních schopnostech dokumentujících osob. Zásadním prvkem práce, ve srovnání s dříve popsanými postupy měření, je využití moderních metod a zařízení, tj. poznatků na nejvyšší známé úrovni poznání. Cílem je nalezení a ověření jednoduché, přesné a subjektivně co nejméně ovlivnitelné metody detekce stop na vozovce. Pomocí série provedených měření byla potvrzena možnost využití termokamery, v technické úrovni, kterou obvykle disponují jednotky hasičského záchranného sboru na místě dopravní nehody, za omezených atmosférických a časových podmínek. Dále bylo využito spektroskopie laserem buzeného plazmatu přístrojem rLIBS. Tuto metodu detekce nezřetelných stop pneumatik lze, na základě provedených měření a uvažovaného odstranění nedostatků přístroje ve vývojové fázi prototypu, označit jako minimálně ovlivnitelnou dokumentující osobou a současně dostatečně rychlou.
The thesis deals with the possibilities of identifying the relevant tire traces at the place of a traffic accident based on their physical characteristics. Braking traces on the road are one of the most important objective elements for accident analysis, their easy and accurate detection is very important for accurate accident assessment. With the increasing technical equipment of vehicles, especially with the introduction of newer generations of braking assistance systems, traces left by the tires become almost invisible to the human eye. It is therefore highly desirable that their detection should be not only as accurate as possible but also as easy and fast as possible, not only for forensic experts, but especially for members of the traffic police departments. In line with the development and introduction of new safety and assistance systems for vehicles should also be the development of means and methods of providing the basis for technical analysis of traffic accidents. Reality shows that the procedures, even if still functional, are practically identical for several decades, are dependent on the subjective capabilities of the documenting person. An essential element of the work, compared to the previously described measurement procedures, is the use of modern methods and devices at the highest known level of knowledge. The aim is to find and verify a simple, accurate, subjectively least influenced detecting method for tire traces on the road. A series of measurements confirmed the possibility of using the thermal camera at the technical level usually available at the place of the accident, under limited atmospheric and time conditions. In addition, laser-induced plasma spectroscopy and rLIBS were used. This method of detecting spotless tire treads can be marked as a minimally feasible documentary and at the same time as fast enough, based on the measurements made and the intended removal of defects of the instrument in the development phase of the prototype.
Description
Citation
BILÍK, M. Identifikace relevantních stop pneumatik na místě dopravní nehody na základě jejich fyzikálních vlastností [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2019.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Soudní inženýrství
Comittee
doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Robert Kledus, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Jan Kovanda, CSc. (člen) prof. Ing. Přemysl Janíček, DrSc. (člen) doc. Ing. Ivo Drahotský, Ph.D. (člen) doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D. (člen) Ing. Jindřich Frič, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2019-01-10
Defence
Předseda komise představil doktoranda Ing. et Ing. Bc. Martina Bilíka dle předloženého životopisu, jeho publikace a projekty. Student zpracoval téma dizertační práce „Identifikace relevantních stop pneumatik na místě dopravní nehody na základě jejich fyzikálních vlastností“. Ve své prezentaci představil doktorand podstatné výsledky dizertační práce. Školitel doktoranda přečetl hodnocení studenta za celý průběh studia. Oba oponenti přečetli své posudky na dizertační práci. Oba posudky měly kladné hodnocení a doporučovaly dizertační práci k obhajobě. Doktorand zodpověděl všechny otázky obsažené v posudcích. Poté se rozproudila diskuze, přičemž Ing. et Ing. Bc. Bilík v rámci odborné rozpravy a veřejné diskuse zodpověděl na položené dotazy, které jsou zdokumentovány na dotazových lístcích, které se archivují. Doktorand úspěšně obhájil svoji dizertační práci. Student prokázal tvůrčí schopnosti v daném oboru a dizertační práce splňuje požadavky kladené na tento druh závěrečných prací a to ve vynikající kvalitě. Vyšel z dřívějších prací, které rozvinul do vlastních závěrů a vytvořil předpoklady pro jejich zavedení do současné znalecké praxe při respektování stavu techniky.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO