Měření opotřebení tlumiče s magnetoreologickou kapalinou

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tato bakalářská práce se zabývá studiem měření abrazivity magnetoreologických kapalin a jejich působení na tlumič kmitání. Dle současného poznání se abrazivita magnetoreologických kapalin měří mnoha způsoby. Pro tento test byla zvolena metoda pin on block, kdy se pin recipročně pohyboval po destičce z referenčního materiálu v lázní z magnetoreologické kapaliny. Výsledky ukázaly, ne moc spolehlivě, že životnost magnetoreologického tlumiče oproti klasickému tlumiči je přibližně 4x menší. Tato skutečnost může pomoci při konstrukci magnetoreologických tlumičů či vývoji nových magnetoreologických kapalin.
This bachelor thesis deals with measurement of abrasivity of magnetorheological fluids and its effect on hydraulic shock absorber. The abrasion could be measured and evaluated by many ways. The pin on block measurement method has been selected for this test. The pin was moving on a steel block while the whole system was surrounded by magnetorheological fluid. According to results, the lifetime of magnetorheological shock absorber is 4 times shorter than classical damper. Results of this thesis could be helpful in damper construction or in development of new magnetorheological fluids.
Description
Citation
ŽÁČEK, J. Měření opotřebení tlumiče s magnetoreologickou kapalinou [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. David Paloušek, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Martin Vrbka, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Jan Brandejs, CSc. (člen) Ing. Aneta Zatočilová, Ph.D. (člen) Ing. Zbyněk Strecker, Ph.D. (člen) Ing. David Nečas, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2019-06-13
Defence
Student prezentoval výsledky své práce a zodpověděl dotazy: Dotaz: 1)Z rešerže vyplývá, že na opotřebení resp. koeficient tření má vliv viskozita. V tabulkách 4-1 a 4-2 jsou porovnávány vlastnosti MR kapalin a referenčního oleje Paramo HM 32. U oleje HM 32 jsou ovšem uvedeny viskozity při jiných teplotách než u MR kapalin. Můžete porovnat viskozity u srovnávaných kapalin za stejných podmínek? - zodpovězeno 2)Výsledky neukazují jednoznačný trend opotřebení v závislosti na poměru železných částic. Proč nebyl proveden také test opotřebení pouze nosnou kapalinou? - zodpovězeno 3)V diskusi uvádíte, že tělo tlumiče s MR kapalinou by mělo mít čtvrtinovou životnost oproti tlumiči s hydraulickým olejem. Z obr.5-2 vyplývá, že hmotnostní úbytek je ale pouze poloviční. Jakým způsobem jste odvodil 4x sníženou životnost? – zodpovězeno Doc.Paloušek – v grafu je uvedena hloubka opotřebené drážky v mm? – zodpovězeno Doc.Vrbka - Zda byla provedena analýza částic, jak jsou tvarované, zoxidované? Jak jsou vyráběné – nezodpovězeno
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO