Návrh snížení počtu svarů u rámových dveří kolejových vozidel z Al slitin

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Diplomová práce předkládá možné návrhy snížení počtu svarů u rámových dveří kolejových vozidel svařovaných z profilů z hliníkové slitiny EN AW 6060, která je tepelně zpracována dle stavu T66. Profily jsou svařovány metodou TIG s využitím přídavného materiálu S Al 5087 (AlMg4,5MnZr). Tepelné ovlivnění svařovacím cyklem vyvolává v základním materiálu změnu struktury a pokles mechanických vlastností z důvodu rozpuštění precipitátů. Pro zjištění potřebných mechanických vlastností materiálu po svaření, byla provedena zkouška tahem na dodaných vzorcích. Výsledné hodnoty z tahové zkoušky byly následně použity jako hraniční hodnoty při novém návrhu dveřního rámu pomocí simulace MKP v softwaru Virtual Performance Solution s využitím nástavby PAM – Crash. Nově navrhnutý rám byl svařen dle potřebných specifikací postupů svařování, které jsou taktéž součástí práce. Závěr je věnován ekonomickému zhodnocení aktuálního a nového návrhu dveřního rámu.
This Diploma thesis presents possible proposals of welds number reduction frame doors for rail vehicles welded from profiles from aluminium alloy EN AW 6060, which is heat treated by temper T66. Profiles are welded by TIG process with additional material S Al 5087 (AlMg4,5MnZr). The heat treatment by the welding cycle causes a change in structure of basic material and decrease of mechanical properties due to dissolution of precipitates. To measure the necessary mechanical properties of the material after welding a tensile test was performed on the delivered samples. The resulting values from tensile test were subsequently used as cut – off values in the new door frame design by FEM simulation in Virtual Performance Solution software with PAM – Crash extension. The newly designed frame was welded according to the necessary welding procedure specifications, which are also part of the thesis. The conclusion is devoted to the economic evaluation of the current and new design of the door frame.
Description
Citation
ŠPLÍCHAL, J. Návrh snížení počtu svarů u rámových dveří kolejových vozidel z Al slitin [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Strojírenská technologie
Comittee
prof. Ing. Jaroslav Purmenský, DrSc. (předseda) doc. RNDr. Libor Mrňa, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Heinz Neumann, CSc. (člen) Ing. Josef Pajer (člen) Ing. Ivo Dohnal, Ph.D. (člen) Ing. Mojmír Vaněk, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2019-06-18
Defence
Student představil komisi svou práci, její výstupy a závěry a zodpověděl otázky oponenta. Dále byly studentovi položeny následující dotazy: Co je modální analýza? Jak jste řešil ekonomické hodnocení? Mění se mechanické vlastnosti svarů Al slitin v čase? Co je přirozené stárnutí? Co je vlastní frekvence kmitání a na čem závisí? Položené otázky student plně zodpověděl.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO