Snižování hluku kolejových vozidel v traťových obloucích

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Řízení adheze v kontaktu kola a kolejnice v kolejové dopravě může být významně zefektivněno zohledněním hlukových projevů. Zařízení, které by to umožňovalo, však na trhu není. Proto je cílem práce návrh modulu pro řízení jednotky pro aplikaci produktů pro úpravu adheze v závislosti na vyzařovaném hluku z projíždějícího vozidla. Součástí práce je experimentální analýza hluku kolejových vozidel v Brně. Na základě zjištěných poznatků jsou definovány technické parametry modulu a parametry vstupující do procesu řízení aplikace. Výsledné řešení je postaveno na open-source platformě Arduino a je ověřeno experimentálně. Výsledky těchto experimentů potvrdily, že aplikace produktů pro úpravu adheze řízená v závislosti na hluku je možná a jeví se jako efektivní pro snižování hlukové emise plynoucí z provozu kolejových vozidel.
reducing noise, noise in railway transport, management of application of products for modification of adhesion
Description
Citation
NAVRÁTIL, V. Snižování hluku kolejových vozidel v traťových obloucích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukční inženýrství
Comittee
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda) doc. Ing. David Paloušek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Pavel Hutař, Ph.D. (člen) Dr. Ing. Pavel Polach (člen) Ing. Radomír Mendřický, Ph.D. (člen) prof. Ing. Marián Dzimko, CSc. (člen) doc. Ing. Zdeněk Horák, Ph.D. (člen) Ing. Petr Čížek, Ph.D. (člen) Ing. Aleš Dočkal, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2019-06-20
Defence
Student prezentoval výsledky své diplomové práce a zodpověděl otázky oponenta. Otázky oponenta: 1. V rámci práce máte uvedeno několik různých hladin hluku. Např. v kapitole 5 v Grafech 5-1 až 5-3 máte uvedeny hned tři různé hladiny. Můžete vysvětlit, co zkratky znamenají, jak se vypočtou a jaký mělo význam je takto kombinovat? ZODPOVĚZENO. 2. V kapitole 5.2.1 se zabýváte filtrací signálu a v tabulce 5-8 uvádíte vypočtené hodnoty rezistorů a kondenzátorů pro navrženou pásmovou propust. Můžete ukázat tyto součástky v zapojení (Obr. 5-2 nebo Příloha 2)? ZODPOVĚZENO. 3. Uvedený HW filtr se ukázal jako málo strmý, zejména pro vyšší frekvence. Jak lze tuto skutečnost vyřešit a proč nebyla úprava realizována ihned při prvním zjištění tohoto problému? ZODPOVĚZENO. 4. Z obrázku 5-10 vyplývá, že mikrofon byl umístěn na poměrně krátkém kabelu. Jak byl umístěn mikrofon během měření v terénu s ohledem na akustické a povětrnostní podmínky? Je vliv okolních podmínek zohledněn ve výpočtech? ZODPOVĚZENO. 5. Napadá vás, jak zabránit vlivu větru? ZODPOVĚZENO. Otázky členů komise k DP: 6. Doc. Mazůrek: Jaká je charakteristika použitého filtru? ZODPOVĚZENO. Jaká je vzorkovací frekvence Arduina? ZODPOVĚZENO. Jakým filtrem řešíte anti-aliasing? ČÁSTEČNĚ ZODPOVĚZENO. Proč nebyl nevhodný filtr nahrazen? ZODPOVĚZENO. 7. Ing. Čížek: Proč se zaměřujete na měření hluku? ZODPOVĚZENO. Lze očekávat významné snížení hluku v součinnosti s využitím aplikační mazací jednotky? ZODPOVĚZENO. Na základě čeho je stanovena prahová hodnota hluku? ZODPOVĚZENO. 8. Ing Mendřický: Existuje komerční podobné zařízení? ZODPOVĚZENO. Jak by automatická mazací jednotka prakticky fungovala na základě analýzy hluku? ZODPOVĚZENO. Jak se měří počet projetí náprav? ZODPOVĚZENO.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO