Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Tématem diplomové práce je návrh nového brněnského hlavního nádraží. Řešené území novostavby protíná hranice tří katastrálních území Brna, konkrétně se jedná o Komárov, Štýřice a Trnitou. Zahrnuje samotné drážní těleso, přednádražní prostor a zanádražní prostor, které jsou v bezprostřední návaznosti na nábřeží řeky Svratky. Nádražní objekt je potom řešen jako mostová konstrukce, která posouvá jednotlivé prostory kolejišť a nástupišť do úrovně +7,65 m nad okolní terén. Drážní těleso tudíž netvoří územní bariéru. Hlavním konceptem návrhu nádraží je prodloužení osy nového městského bulváru skrze nádražní těleso a vytvoření výškové dominanty v zanádražním prostoru. Osa se potom propisuje do provozní struktury a formy zastřešení. Samotné nádraží je v návrhu rozčleněno do dvou podzemních a dvou nadzemních podlaží. Podzemní podlaží zahrnují parkování P+R, zásobovací úsek, technologické provozy a terminál podzemní dráhy SJKD. První nadzemní podlaží je potom hlavním provozním uzlem. Nachází se v něm převýšená vstupní hala, hlavní obchodní pasáž, autobusový terminál, odbavovací prostory a komunikační koridory. Druhé nadzemní podlaží zahrnuje prostory nástupišť a prostor pro čekání ve vstupní hale. Základní konstrukční systém zahrnuje dvě hlavní části. Na masivní konstrukci drážního tělesa navazuje železobetonová konstrukce podzemního podlaží, která je založena na vrtaných železobetonových pilotách. Zastřešení nástupišť je řešeno formou ocelové konstrukce. V nižší části se jedná o příhradové vazníky a ocelové sloupy v úrovni nástupišť, převýšenou část v ose bulváru potom tvoří příhradová mostová konstrukce s charakteristickým profilem. Objekt nádraží bude tvořit novou bránu do města, a stane se tak zásadní spojnicí mezi plánovanou novou čtvrtí Trnitou a historickým centrem města.
The topic of the Diploma thesis is a design of the New train station in Brno. The plot is located on the boundary of three city districts – Komárov, Štýřice and Trnitá. This area includes the railway structure for the new train station and also its public spaces, which are very close to the river Svratka. The railway structure is designed as bridge construction, that rises all platforms and rail tracks to 7,65 metres above the ground level. So all of the railways do not become a barrier in the city. The main concept extends a longitudinal axis of the city boulevard through the train station, which creates a high-rise building in the southern part of the plot. This axis is written not only to the layout but also to the roof design. The train station includes two underground levels, ground floor and first floor. Underground levels consist of P+R parking, deliveries only area, technical facilities and subway terminal. The ground floor is the main traffic centre. There is an entrance hall, shopping area, bus terminal and public corridors. The first floor includes platforms for train departures and arrivals. There are also public spaces in the entrance hall. The basic structural system consists of two parts. The first part is a massive reinforced concrete structure of the railway bridge deck and all underground levels. This structure is based on reinforced concrete foundation pads with drilled piles. The second part is a steel frame structure of the roof. That includes steel columns and truss girders for the structure of the lower area. The higher part of the roof is designed as a steel-truss bridge with the characteristic profile. The new train station supposes to create a new gate to the city of Brno, that connects contemporary districts with the historical city center.
Description
Citation
SEDLÁČEK, J. Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Architektura a rozvoj sídel
Comittee
Ing.arch. Zdeňka Vydrová - předseda, Ing. arch. Gustav Křivinka - místopředseda, Mgr. Markéta Žáčková, Ph.D. - tajemník, Ing. arch. Pavel Jura - člen, Ing. arch. Pavel Pekár - člen, Ing. Jitka Vlčková, Ph.D. - člen,
Date of acceptance
2020-06-23
Defence
Student představil téma diplomového projektu, jímž je nové brněnské hlavní nádraží (varianta Řeka) a jeho veřejná prostranství, na vysoké profesionální úrovni. Ve struktuře prezentace i prostřednictvím konzistentního a živého projevu excelentně zprostředkoval pečlivě promyšlený velkorysý koncept založený na protažení bulváru diagonální osou „současnost – historie“ propojující budovu Europointu v zanádražním prostoru přes budovu hlavního nádraží pomyslně až k Petrovu. Autorova orientace v této ožehavé a složité problematice je vynikající. Pracuje s návazností na Svratku, kterou vtahuje do života nové čtvrti, v níž navrhuje převážně lineární zástavbu. Pro návrh je určující transparentnost, silné gesto hlavního městského bulváru a motiv diagonální osy. Student se snaží nabourat paradigma reprezentativnosti předpolí a nádražních budov kontrastující se zbytkovým prostoru za nimi. Dopravní návaznost čtyřpodlažního tělesa nádraží na MHD a severojižní diametr je přehledná a důmyslně koncipovaná. Autor zajímavě řeší rovněž veřejné prostranství v přednádražním prostoru, do něhož zařazuje vodní prvky, zeleň a mobilní galerii uměleckých děl ve veřejném prostoru. V rámci rozpravy nad projektem brilantně objasnil otázku návaznosti podzemní dráhy na vlakový terminál i další provozní provázanosti stejně jako ostatní doplňující dotazy. Členové komise v závěru ocenili, že autor pracuje i s využitím dešťové vody a navrhuje optimální systém retenčních nádrží.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO