Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Tématem diplomové práce je návrh nového brněnského hlavního nádraží v poloze „U řeky“ (Ac), která byla vybrána z několika variant přestavby Železničního uzlu Brno (ŽUB). Cílem této práce je vytvoření architektonické a urbanistické koncepce, jejíž funkce bude důležitým přínosem pro rozvoj města Brna, zlepšení dopravní situace a komfort široké veřejnosti či obyvatel nové přiléhající čtvrti Trnitá. Řešené území se nachází v katastrálním území Komárov, Štýřice a Trnitá. Výšková dominanta je zde zastoupena budovou Europointu (115 metrů). Je umístěna v ose nového bulváru, na jehož druhém konci spatříme malebný Petrov. Přiléhá k němu hlavní vstupní prosklená hala. V přednádraží jsou umístěny stavby veřejné vybavenosti. Severně od Europointu je to menší objekt s funkcí start-upových dílen a kanceláří. Směrem k řece pak přednádražní náměstí a terminál MHD. Poslední stavba je hotel s volnočasovými aktivitami, zájmovými kroužky. Ukončení přednádražního prostoru u řeky je navrženo parkovou úpravou. Důležité je napojení na cyklostezku vedoucí podél řeky. Řeka je v tomto místě rozšířena a je do ní vložen menší přístupný ostrůvek. Nové drážní těleso je určeno závazným podkladem SŽDC, které obsahuje kolejiště na náspech a na mostní konstrukci v úrovní 7,1 metru nad úrovní okolního terénu. Řešená část je ohraničena dvěma náspy, které budou pravděpodobně vytvořeny jako masivní železobetonové stěny. Mostní konstrukce ležící mezi těmito náspy má rozměry přibližně 154x368 metrů, což odpovídá ploše 8 fotbalových hřišť. Mostovka bude vynesena na sloupech o daném rastru. Základním principem v návrhu nového hlavního nádraží je jednoduchost, čitelnost a funkčnost. Zastřešení vlakových nástupišť, tj. veškeré konstrukce nad úrovní kolejiště, jsou důležitou součástí a vytvářejí dominantu okolí, poznávací bod a do jisté míry mění i panorama města. Můj návrh je ovlivněn v blízkosti protékající řekou Svratkou a dostatečným množstvím zeleně.
The topic of the diploma thesis is the design of a new Brno main railway station in the position "The River" (Ac), which was selected from several variants of the reconstruction of the Brno railway junction (ŽUB). The aim of this work is to create an architectural and urban concept, the function of which will be an important contribution to the development of the city of Brno, improving the traffic situation and comfort of the general public or residents of the new adjacent district Trnitá. The solved area is located in the cadastral area of Komárov, Štýřice and Trnitá. The height dominant is represented here by the Europoint building (115 meters). It is located in the axis of the new boulevard, at the other end of which we can see the picturesque Petrov. The main entrance glass hall is adjacent to Europoint. Public facilities are located in the front station area. North of Europoint, it is a smaller building with the function of start-up workshops and offices. Towards the river there are the pre-station square and the public transport terminal. The last building is a hotel with leisure activities. The end of the pre-station area by the river is designed with a park arrangement. It is important to connect to the bike path leading along the river. The river is widened at this point and a smaller accessible island is inserted into it. The new railway body is determined by the binding base of SŽDC, which contains the track on the embankment and on the bridge structure at the level of 7,1 meters above the level of the surrounding terrain. The solved part is bounded by two embankments, which will probably be created as massive reinforced concrete walls. The bridge structure lying between these embankments has dimensions of approximately 154x368 meters, which corresponds to the area of 8 football fields. The bridge deck will be drawn on columns of the given raster. The basic principle in the design of the new main station is simplicity, readability and functionality.
Description
Citation
VALACH, L. Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Architektura a rozvoj sídel
Comittee
Ing.arch. Zdeňka Vydrová - předseda, Ing. arch. Gustav Křivinka - místopředseda, Mgr. Markéta Žáčková, Ph.D. - tajemník, Ing. arch. Pavel Jura - člen, Ing. arch. Pavel Pekár - člen, Ing. Jitka Vlčková, Ph.D. - člen,
Date of acceptance
2020-06-23
Defence
Student představil téma diplomového projektu, jímž je nové brněnské hlavní nádraží (varianta Řeka) a jeho veřejná prostranství s dobrou obeznámeností s danou problematikou. Z prezentace však příliš jasně nevyplynul výchozí koncept založený na myšlence trojúhelného rozvržení budovy Europointu, vstupní nádražní haly a stanice MHD ve velkorysém předpolí hlavního nádraží funkčně a vizuálně atraktivně propojujícím podnádražní pěší koridor se stanicí severojižního diametru. Určující motiv vlnovky uplatněné na zastřešení haly by si zasloužil detailněji rozvážit. Autor uvedl, že geometrii tohoto útvaru nepromýšlel do hloubky, vnímal ji spíše jako inspirační zdroj. Členové komise se vůči tomuto typu prvoplánového přemýšlení vymezili s upozorněním, že architektovou povinností je koncepční uvažování zahrnující více konceptuálních, materiálních a dalších aspektů. Po diskusi nad řešením vstupu do nádražní haly se členové komise s autorem shodli, že se jedná o klíč k celému projektu a že by tato jeho část ještě zasloužila dopracovat. Student dovedl na veškeré vznesené připomínky adekvátně reagovat.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO