Studie systému řízení zadní nápravy

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tato závěrečná práce se zabývá možností využití systému aktivního řízení kol zadní nápravy u vozidla Formula Student. Součástí práce je konstrukční řešení systému na základě analýzy silových působení při různých jízdních stavech. Byl zvolen tzv. duální koncept s nezávislým řízením každého kola zvlášť pomocí dvou elektrických aktuátorů. Aktuátory jsou konstruovány jako součást tyče řízení (tzv. toe rodu). Dále je navržena řídicí funkce pro natáčení kol v závislosti na rychlosti jízdy a natočení volantu s cílem kompenzace směrové úchylky těžiště vozidla. Na závěr jsou provedeny simulace navrženého systému, na jejichž výsledku je zhodnocen vliv na chování vozidla a celkový přínos.
This bachelor’s thesis is focused on study of rear wheel steering system used on Formula Student car. Construction of the mechanism is based on calculations of forces acting on tire during various driving situations. Dual system using two electric actuators was chosen for this application. This solution allows turning each wheel independently. Actuators were designed as a part of the toe rod. Also steering function concept based on vehicle speed and steering wheel input was designed with aim to compensate chassis side slip angle. In the end, multibody simulations of the designed system are made with assessment to performance benefit.
Description
Citation
DOSTÁL, M. Studie systému řízení zadní nápravy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D. (člen) Ing. Jan Vančura, Ph.D. (člen) Ing. Petr Hejtmánek, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2020-07-14
Defence
Študent zoznámil skúšobnú komisiu s náplňou a výsledkami svojej záverečnej práce. Následne na to zodpovedal otázky oponenta: Uveďte očekávaný přínos snížení času průjezdu zatáčkou na voze s řízením obou náprav se započtenou změnou hmotnosti a momentu setrvačnosti a vozem bez řízení zadní nápravy. - Zodpovedané Porovnejte odběr systému AWS ve stavu maximálního odběru s ostatními spotřebiči na voze. - Zodpovedané Ďalej študent odpovedal na otázky od členov komisie: Otázka na polohu natočenia motora. - Zodpovedané Prenos axiálnej sily na rotor motora. - Zodpovedané Akým spôsobom je riešená bezpečnosť v rámci prezentovaného konceptu na vozidle? - Zodpovedané Boli zohľadnené sily v táhle vozidla pri simuláciách? - Zodpovedané Čo by bolo riadené elektronicky v prezentovanom koncepte? - Zodpovedané Otázka na simuláciu prejazdu vozidla v zákrute a dopad na jeho rýchlosť. - Zodpovedané Stanovenie koeficientu Kbeta. - Zodpovedané Zvolenie vstupných parametrov v simulácií: rádius 3 m a uhol 135°. - Zodpovedané Existuje firma, ktorá vyrába automobil s prezentovaným konceptom? - Zodpovedané
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO