Konstrukce testovacího zařízení pro pozorování distribuce maziva ve valivém ložisku

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Předložená diplomová práce se zabývá návrhem a realizací zařízení, jehož účelem je vytvoření reálných podmínek v oblasti kontaktu valivého ložiska a následné přímé pozorování této oblasti. Úvodem je práce zaměřena na popis fungování valivého ložiska, procesy tření a opotřebení během provozu. Následně jsou v práci popsána zařízení, která jsou ve světě využívána pro studium procesu mazání uvnitř valivého ložiska. Poté následuje vlastní řešení autora, kde výsledkem je zařízení konfigurace Ball-on-ring vytvářející geometrické, rychlostní a tlakové podmínky, identické s podmínkami ve skutečném valivém ložisku. Distribuce maziva v okolí kontaktu je analyzována optickou metodou fluorescenční mikroskopie. Součásti práce je ověřovací experiment a kompletní výkresová dokumentace zařízení.
Given diploma thesis deals with the design and realization of a device whose purpose is to simulate real condition in the contact area of deep groove ball bearings. Direct observation of such area was then carried out. Initial part of the thesis addresses principles occurring in ball bearings, such as friction and lubrication and wear mechanisms. Several devices which are commonly used for bearing lubrication studies are then described at the work. Subsequently, author’s solution was introduced with the output of Ball-on-ring device. Ball-on-ring configuration is key feature due to its geometry since it enables to create identical conditions as those which occur in ball bearings such as contact pressure and velocities. Lubricant distribution by the contact area is analysed with fluorescent microscopy. Part of this thesis is a validation experiment and drawing documentation of the device.
Description
Citation
OKÁL, M. Konstrukce testovacího zařízení pro pozorování distribuce maziva ve valivém ložisku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukční inženýrství
Comittee
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda) doc. Ing. David Paloušek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Pavel Maňas, Ph.D. (člen) Dr. Ing. Pavel Polach (člen) Ing. Radomír Mendřický, Ph.D. (člen) prof. RNDr. Matej Daniel, Ph.D. (člen) Ing. Petr Čížek, Ph.D. (člen) Ing. Petr Špalek (člen)
Date of acceptance
2020-07-23
Defence
Student prezentoval výsledky své diplomové práce a odpověděl na otázky oponenta. Otázka č. 1: V kapitole 2.1.3 na str. 18 se tvrdí, že hydrodynamický režim mazání se vyskytuje u valivých ložisek při nízkých rychlostech. Prosím o vysvětlení na základě jednoduché teoretické úvahy. - NEODPOVĚZENO Otázka č. 2: V kapitole 2.1.4 na str. 19 týkající se tření v ložisku chybí popis role maziva. Prosím o vysvětlení podstaty tření v kontaktu ložiska pracujícího za podmínek elastohydrodynamického mazání. - ODPOVĚZENO Otázka č. 3: Prosím o fyzikální analýzu mechanicky indukovaného toku maziva kolem bodového kontaktu. Na její základě vysvětlete výsledky na obr. 5-18 na str. 69. - ODPOVĚZENO Otázka č. 4: Jaký vliv na distribuci maziva v okolí kontaktu má konformita oběžné dráhy? – ODPOVĚZENO Ing. Čížek: Nebylo by lepší, kdyby mělo zařízení dvě kuličky? – ODPOVĚZENO Dr. Polach: Jak se kvalitativně liší výsledky z nového a původního zařízení? – ODPOVĚZENO Doc. Mazůrek: Jak se zajistí středění kuličky v drážce? – ODPOVĚZENO Doc. Paloušek: Má vliv zatížení/deformace na optickou soustavu? – ODPOVĚZENO
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO