Effect of Imposed Shear Strain on Steel Ring Surfaces during Milling in HighSpeed Disintegrator

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020-05-13
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
MDPI
Altmetrics
Abstract
This contribution characterizes the performance of a DESI 11 highspeed disintegrator working on the principle of a pin mill with two opposite counterrotating rotors. As the ground material, batches of Portland cement featuring 6–7 Mohs scale hardness and containing relatively hard and abrasive compounds with the specific surface areas ranging from 200 to 500 m2/kg, with the step of 50 m2/kg, were used. The character of the ground particles was assessed via scanning electron microscopy and measurement of the absolute/relative increase in their specific surface areas. Detailed characterization of the rotors was performed via recording the thermal imprints, evaluating their wear by 3D optical microscopy, and measuring rotor weight loss after the grinding of constant amounts of cement. The results showed that coarse particles are ground by impacting the front faces of the pins, while finer particles are primarily milled via mutual collisions. Therefore, the coarse particles cause higher abrasion and wear on the rotor pins; after the milling of 20 kg of the 200 m2/kg cement sample, the wear of the rotor reached up to 5% of its original mass and the pins were severely damaged.
Tento příspěvek charakterizuje výkon vysokorychlostního dezintegrátoru DESI 11, pracuje na principu čepového mlýna se dvěma proti sobě rotujícími rotory. Jako melivo byl použit materiál, šarže portlandského cementu s tvrdostí 6–7 Mohsovy stupnice a obsahující relativně tvrdé a abrazivní sloučeniny se specifickými povrchovými plochami v rozmezí od 200 do 500 m2 / kg, s byl použit krok 50 m2 / kg. Charakter mletých částic byl hodnocen skenováním elektronová mikroskopie a měření absolutního / relativního zvýšení jejich specifického povrchu oblasti. Podrobná charakterizace rotorů byla provedena zaznamenáním tepelných otisků, vyhodnocení jejich opotřebení pomocí 3D optické mikroskopie a měření úbytku hmotnosti rotoru po mletí konstantního množství cementu. Výsledky ukázaly, že hrubé částice jsou rozdrceny nárazem přední strany kolíků, zatímco jemnější částice jsou primárně frézovány vzájemnými srážkami. Proto, hrubé částice způsobují vyšší otěry a opotřebení kolíků rotoru; po mletí 20 kg - vzorek cementu 200 m2 / kg, opotřebení rotoru dosáhlo až 5% své původní hmotnosti a - kolíky byly vážně poškozeny.
Description
Citation
Materials . 2020, vol. 13, issue 10, p. 10-22.
https://www.mdpi.com/1996-1944/13/10/2234
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Citace PRO