Measurement of the velocity field behind the automotive vent

Loading...
Thumbnail Image
Date
2011-11-22
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
EDP Sciences
Altmetrics
Abstract
Passenger comfort in a personal vehicle cabin strongly depends on the appropriate function of the cabin ventilation system. Great attention is therefore paid to the effective functioning of the automotive vents. Various techniques can be employed to evaluate the proper formation of the flow behind the ventilation outlet. Constant Temperature Anemometry (CTA) was used in our case for accurate measurement of the velocity field and consequent assessment of jet boundaries and jet axis. A novel methodology has been developed for the simulation of realistic conditions when using just a single vent under laboratory conditions instead of the complete vehicle ventilation system. A special technique has also been developed for determination of the terminal inclination angles of vent vanes for the particular vent type, which can be completely closed by the adjustable horizontal vanes. A two wire CTA probe was used for measurement of the actual velocity over predefined planes, which were specified according to smoke visualization. Mean velocities and the turbulence intensity were evaluated on the basis of the obtained data and are presented in a form of charts. Both jet boundary and orientation of the jet for a given setup of the vent are important characteristics of particular vent type. Effectiveness of different vents could be compared using our methodology and hence contribute to development of advanced ventilation system.
Zlepšení distribuce větracího vzduchu v kabině vozu a větší spokojenost pasažérů s mikroklimatickým komfortem v kabině je hlavní motivací projektu. Předpokladem je, že získaná data budou nápomocná při inovaci použitého ofukovače či poslouží při návrhu nového ofukovače obdobného typu (plně uzavíratelný směrováním lamel). Hlavní snahou projektu bylo vyvinout nové metodiky měření, pomocí kterých by bylo možné měřit zvolené parametry proudu vzduchu vystupujícího z ofukovače. Metodiky musí být univerzálně použitelné, opakovatelné a experimentální zařízení pro jejich aplikaci by mělo být co nejjednodušší. Dalším cílem je metodiky aplikovat na sestaveném experimentálním zařízení.
Description
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 2.0 Generic
http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Citace PRO