SASHA

Abstract
Ústředním tématem práce je interpretace pocitů týkajících se problematiky mizejících krajinných hodnot na úkor neřízeného extenzivního rozvoje příměstských oblastí. Jedná se o subjektivní myšlenkový produkt několikaleté zkušenosti v rámci architektonické praxe, zahrnující mimo jiné i vlastní účast na obdobné invazivní výstavbě. Tato empirie vyústila v nepřetržité kladení si otázek dotýkajících se etického jednání a zodpovědnosti. Klíčovými pojmy jsou suburbanizace, sídelní kaše, development, satelitní město, periferie, transformace aury místa v „neauru”. Nedílnou součást práce reprezentují úvahy o obecné pozici objektu v rámci hierarchie (sub)urbánního prostoru. Objektem zde nejsou myšleny pouze pozitivní příklady mající podobu estetických, orientačních nebo vegetačních prvků. V centru zájmu je i jeho odvrácená forma — odpad, utilitární technické a funkční prvky nebo třeba zdánlivě nekonečná kolonizace veřejného prostranství osobními automobily. Kolonizace naší mysli. Všechny prostorotvorné objekty jsou zároveň i psychotvorné. Jejich mentální dopad může působit blahodárně, může vzbuzovat afekt nebo pohnutí. Co ale když objekty ve veřejném prostoru zcela chybí? Urbánní objekt nemá daleko k pozici artefaktu, rekvizity každodenního života, která člověku nepatří fyzicky, ale duševně.
The main topic of the work is the interpretation of feelings related to the issue of disappearing landscape values at the expense of uncontrolled extensive development of suburban areas. It is a subjective thought product of several years of experience in architectural practice, including, among other things, one's own participation in a similar invasive construction. This empiricism has resulted in the constant questioning of ethical conduct and responsibility. The key terms are suburbanization, urban sprawl, development, satellite town, outskirts, transformation of the aura of a place in „non-aura“. An integral part of the work is represented by considerations about the general position of the object within the hierarchy of (sub)urban space. The object does not mean only positive examples in the form of aesthetic, orientation or vegetation elements. The focus is also on its averted form — waste, utilitarian technical and functional elements or, for example, the seemingly endless colonization of public space by cars. Colonization of our minds. All spatial objects are also psychotropic. Their mental impact can be beneficial, arousing affect or emotion. But what if the objects in the public space are completely missing? The urban object is not far from the position of an artifact, a prop of everyday life, which does not belong to a person physically, but mentally.
Description
Citation
KADAŇKA, P. SASHA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. .
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Intermediální a digitální tvorba
Comittee
MgA. Vojtěch Vaněk (předseda) doc. MgA. Mikuláš Macháček (člen) MgA. Tereza Hejmová (člen) Mgr. Zuzana Kubíková (člen) MgA. Ondřej Tobola (člen) MgA. Tomáš Hrůza (člen) doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. (člen) MgA. Ondřej Homola (člen)
Date of acceptance
Defence
Obhajoba začíná stručným představením DP, po kterém student prezentuje její hlavní výstup – krátkometrážní autorský film. Po projekci následuje čtení posudků. Vedoucí se v posudku zaměřuje nejen na praktickou část, ale i její vztah k výrazné textové části dokumentace DP vystavěné na reflexi osobního dilematu spojeného s tématem tzv. sídelní kaše. V posudku je zmíněn moralizující tón práce, ale i to, že se výrazně vymyká standardní umělecké produkci. Oponent se pozastavuje u technicko-estetických problémů filmu a ptá se, zda byl výsledný formát od počátku jediný zvažovaný. Student věcně reaguje na posudky. V diskuzi, v níž zaznívají rozpaky nad estetikou a některými použitými motivy, se pozornost výrazně soustředí na zacílení filmu, jeho modelové diváky.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO