Město dvou nábřeží

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
D
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury
Abstract
Bratislavský fenomén rôznorodosti brehov je európskou raritou. Svojím návrhom by som chcela túto dualitu podporiť a ukázať jej potenciál. Vyzdvihla som niekoľko princípov, ktoré sú podľa mňa kameňom úrazu nie príliš fungujúcej symbiózy brehov. Bratislava ako mesto trpí veľkým množstvom neurčitých priestorov čo zabraňuje akejkoľvek kontinuite. Ľavý breh mesta je takmer celý zastavaný a istá kontinuita tam je. Pravý breh je skôr roztrúseného charakteru, plný prázdnych neupravených plôch, parkovísk a schátralých budov. Medzinárodná cyklotrasa drží pravý breh pohromade. Z kontinuálneho lužného lesa sa na území Bratislavy stáva súbor fragmentov, ktoré nič nespája. To, čo tento breh spojí, by mohla byť práve prítomnosť človeka. Pridaním funkcie, intervencí a obnovou miest by návštevnosť mohla niekoľkonásobne stúpnuť. Vznikol by priestor spoločenský, centrum by sa rozšírilo aj na opačný breh a prepojenie Petržalky s centrom by bolo reálnym cieľom. Nevyužitým priestorom pod mostami a ich bezprostrednému okoliu treba nájsť vhodnú funkciu a vytvoriť tak niekoľko zastavení popri cyklotrase. Každý priestor pod mostom má sám o sebe nejaký charakter. Dnes sú všetky tieto priestory vpodstate bez prítomnosti človeka. Pridaním funkcie, vytvorením priestoru vhodného pre človeka, by každý most mohol získať svoju identitu. Dohro¬mady tak mosty vytvoria zážitkovú trasu pravého brehu plnú možností socializácie, zábavy, vzdelania, kultúry a športu. Okrem piatich podmostných priestorov prechádza cyklotrasa viacerými ďalšími zaujímavými miestami, pri ktorých sa človek môže zastaviť. Pridaním využitia sa zvýši počet návštevníkov pravého brehu a vznikne chýbajúca kontinuita, ktorú by tak vytvoril sám človek svojou prítomnosťou.
The Bratislava phenomenon of waterfront diversity is an European rarity. With my work, I would like to support this duality and show its potential. I have highlighted a few principles which, in my opinion, are the problem of the not very functioning symbiosis of the waterfronts. Bratislava as a city suffers from large number of uncertain spaces, which prevents any continuity. The left waterfront is almost entirely built up and you can see some continuity there. The right waterfront is full of empty unidentified areas, parking lots and old buildings. The international cycle route holds this area together. The continuous forest becomes a set of fragments. The presence of man could be the basic of connection. The addition of features and interventions could increase the interest of people. A social space would be created, the center would be extended to the opposite waterfront and the connection with Petržalka would be realistic gold for the future. The solution could be to create several stops along the cycle path. Each space under the bridge has its own charakter. Today, all these spaces are without presence of man. Every bridge could get its own identity by creating space suitable for humans. Together, the bridges will create and adventure route on the right waterfrot with a lot of opportunities to socialize, entertain, educate, experience some culture events or do some sports. The cycle route passes through the several other interesting places to stop. The number of visitors will increase by adding use and the continuity would be created by man himself.
Description
Citation
FALATHOVÁ, K. Město dvou nábřeží [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Architektura
Comittee
Ing. arch. Petr Stolín (předseda) Ing. arch. Tomáš Pejpek (člen) MgA. Ing. arch. Petr Šmídek, Ph.D. (člen) MgA. Ing. arch. Lukáš Blažek (člen) Ing. et Ing. Petr Hlavsa, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
Defence
Studentka řeší návrh pro Bratislavu – rodné město, krajina původně lužních lesů, zachovány nepropojené relikty. Podél Dunaje patrná dualita břehů – různý charakter – levý břeh tvoří město s návazností na jádro, pravý břeh zaujímá zeleň, sídliště Petržalka, pět mostů břehy propojuje. Práce se zaměřuje na principy rozvoje potenciálu pravého břehu – např. cyklotrasa, hodnoty minulosti, projekt následně směřován k řešení podmostních prostorů - téma pro detailní rozpracování – různé mosty, odlišná témata s vazbou k místu (m.j. přírodní naučná stezka, lunapark, galerie, flow track) Zodpovězen dotaz oponenta – jak se v práci projeví fenomén vody – studentka uvádí, že je přirozenou součástí území. Diskuse komise nad konkurenčním vztahem pravého a levého břehu , studentka uvádí, že pravý břeh není konkurentem, je společníkem levého, má jiný potenciál, jinou návštěvnost. Dotaz na přístupnost podmostí přímo z mostu? Studentka uvádí, že jsou funkční přímé přístupy. V diskusi konstatováno, že téma nábřeží se rychle zmenšilo na podmostní prostory, ostatní téma nábřeží by si zasloužilo pozornost, Studentka uvádí, že analýzy jsou provedeny v širším kontextu, dle stanovených kritérií vybrány pro práci podmostní prostory. Intervence by ale zasluhovalo širší území, které je dnes vnitřní periferií města, vhodná by byla práce s využitím vody v území.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO