The Current Model of Habitable Landscape – Suburban Landscape Under the Pressure of Urbanization Trends

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020-11-04
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně,Fakulta architektury
Altmetrics
Abstract
Vědecký výzkum tohoto tématu vychází z analýzy a terénního průzkumu rozhraní souvislé zástavby a volné krajiny. V této příměstské krajině se soustřeďuje na obytnost ve vztahu k cestní síti. Krajina, tradičně chápána jako obytná, byla založena na vztahu mezi zemědělcem a jím obhospodařované půdy. Tato kulturní krajina, na níž se často váže náš obraz krajiny obytné, byla historicky protkána řadou cest a stezek doprovázených místy zastavení. Příspěvek si jako případovou studii vybírá významné poutní cesty v příměstské krajině Prahy a snaží se vysledovat, jak v současnosti přispívají / nepřispívají k účinku obytnosti. Vybrány jsou z důvodu jejich výrazných proměn – jak v rovině kompoziční a funkční (které se text věnuje), tak v rovině významové. Nastala proměna z kontinuální poutní cesty na dnešní fragmenty bez možnosti zastavení. To má také vliv na kulturní krajinu a její obytnost. Text je součástí výzkumu, který se soustředí na obytnost krajiny v detailu její cestní sítě.
Research on this topic is based on the analysis and field research of the interface between continuous housing development and the open landscape. The focus, within this suburban landscape is on the habitability in relation to the road network. The landscape, traditionally understood as “habitable”, was based on the relationship between the farmer and his land. This cultural landscape, associated with our image of a habitable landscape, has historically been interwoven with paths accompanied by resting places. The paper chooses two important pilgrimage routes in the suburban landscape of Prague as a case study and tries to trace how they currently contribute / do not contribute to the habitability. They have been selected because of significant changes that have occurred – in the compositional and functional level (which the text deals with) and in the semantic level. Over time, there was a transformation from a continuous pilgrimage path into today’s fragments without the possibility to stop. Also affected is the cultural landscape and its habitability. The text is a part of the research that focuses on the habitability of the landscape in detail in its road network.
Description
Citation
9th Annual Conference on Architecture and Urbanism 2020 , s. 42–49. ISBN 978-80-214-5903-8.
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
© Vysoké učení technické v Brně,Fakulta architektury
Citace PRO