Ambivalence identity: kulturní tradice jako téma v současném českém a slovenském umění

Abstract
Disertační práce se zaměřuje na fenomén nové přítomnosti odkazů k tradiční lidové kultuře v současném českém a slovenském umění. Důraz je přitom kladen na období od roku 2000 po současnost. Jádro práce tvoří kapitoly věnované umělkyním a umělcům, kteří v tomto období výrazněji tematizovali různé aspekty tradiční lidové kultury, a to buď coby dílčí prvek konkrétních projektů, nebo v podobě kontinuálního zájmu o danou oblast. Podstatou této části je ukázat šíři a heterogenitu zkoumaných projevů napříč mediálním spektrem. Hlavním záměrem celé práce je pak analýza a zasazení zkoumaných jevů do relevantního kontextu v rámci teorie a historie umění. Důvodem je jejich odlišná povaha od tematicky podobných projevů v 19. a 20. století. Při srovnání s aktuálními tendencemi v zahraničí se navíc ukazuje řada spojitostí, jako jsou vazby na environmentální problematiku, kritiku stavu společnosti a především na nové otázky spojené s osobní i kolektivní identifikací. Analýzu těchto fenoménů proto stavím na hybridním interdisciplinárním základě s využitím teoretických přístupů k identitě v sociálních a humanitních vědách. Činím tak jednak v úvodních teoretických kapitolách, hlavní těžiště ale spočívá v závěrečné analytické syntéze. Ta do značné míry staví též na datech získaných z rozhovorů s umělci, jejichž přepisy najde čtenář v příloze. V závěru je přiložena dokumentace kurátorských projektů a výstav realizovaných coby praktická část dizertačního projektu.
The dissertation focuses on the phenomenon of a new presence of references to traditional folk culture in contemporary Czech and Slovak art. Emphasis is placed on the period from the year 2000 to the present. The core of the work consists of chapters devoted to artists who in this period significantly thematized various aspects of traditional folk culture, either as a partial element of specific projects or in the form of continuous interest in the field. The essence of this part is to show the breadth and heterogeneity of the examined manifestations across the media spectrum. The main purpose of the work is to analyze and place the researched phenomena in a relevant context within the theory and history of art. The reason is their different nature from thematically similar manifestations in the 19th and 20th centuries. In addition, when compared with current trends abroad, a number of connections are shown, such as links to environmental issues, criticism of the state of society and, above all, to new issues related to personal and collective identification. Therefore, I base the analysis of these phenomena on a hybrid interdisciplinary basis using theoretical approaches to identity in the social sciences and humanities. I do so in the introductory theoretical chapters, but the main focus is on the final analytical synthesis. To a large extent, it also builds on data obtained from interviews with artists, the transcripts of which the reader will find in the appendix. Finally, the documentation of curatorial projects and exhibitions realized as a practical part of the dissertation project is attached.
Description
Citation
MAIXNER, M. Ambivalence identity: kulturní tradice jako téma v současném českém a slovenském umění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Výtvarná umění a umělecký provoz
Comittee
doc. Mgr. Richard Fajnor (předseda) doc. Mgr.A Lenka Klodová, Ph.D. (člen) doc. Mgr. Václav Magid (člen) MgA. Zuzana Janečková, Ph.D. (člen) Mgr. Petr Kostrhun, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2020-12-14
Defence
Předseda komise doc. Mgr. Richard Fajnor představil doktoranda Mgr. Miroslava Maixnera a téma jeho disertační práce. Školitel doktoranda doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. seznámil přítomné s průběhem jeho studia a dosaženými výsledky. Doktorand seznámil komisi a přítomnou veřejnost s výsledky disertační práce a průběhem svého výzkumu. Dále přítomné oponentky přečetly posudky práce, které byly (byť s výhradami zejm. k formální stránce práce) kladné a práci doporučily k obhajobě před komisí. Proběhla diskuse členů komise s doktorandem, ve které doktorand reagoval na kritické výhrady komise zejm. k nedostatečně formulovaným závěrům práce. Komise konstatovala, že doktorand prokázal požadované znalosti, dovednosti i odborné kompetence a samotná práce přes výhrady přináší zajímavé postřehy a poznatky pro další bádání ve zvoleném tématu.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO