Evaluation of School Building Energy Performance and Classroom Indoor Environment

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020-05-15
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
MDPI
Altmetrics
Abstract
Existing building stock represents potential for energy saving renovations. Energy savings and indoor climate comfort are key demands for sustainable building refurbishment. Especially in schools, indoor comfort is an extremely important issue. A case study of energy consumption in selected school buildings in temperate climatic conditions of Central Europe region was performed. The studied buildings are representatives of various school premises constructed throughout the last century. The evaluation was based on data analysis of energy audits. The goal was aimed at assessment of the school building envelopes and their influence on energy consumption. One of the studied schools was selected for detailed evaluation. The school classroom was monitored for indoor thermal and visual environments. The monitoring was performed to compare the current state and renovation scenarios. Results of the evaluation show that the school buildings are highly inefficient even if renovated. Indoor climate in classrooms is largely influenced by windows. Solar gains affect interior thermal stability and daylighting. Thermal insulation quality of building envelopes and efficient solar shading systems appear to be fundamental tasks of school renovation strategies.
Stávající budovy představují potenciál pro energeticky úsporné renovace. Úspory energie a kvalita vnitřního prostředí jsou klíčové požadavky udržitelného způsobu stavění a renovací budov. Zvláště ve školách je problematika vnitřního prostředí nanejvýš aktuální. Studie energetické náročnosti ve vybraných školských budovách v klimatických podmínkách střední Evropy byla provedena. Vybrané budovy jsou reprezentanti různých školních budov postavených během minulého století. Energetické hodnocení je provedeno na základě údajů z energetických auditů vybraných budov. Hlavním cílem této studie bylo vyhodnocení stavu obvodových konstrukcí těchto budov a jejich vlivu na energetickou spotřebu. Jedna z budov byla vybrána pro detailní vyhodnocení. Školní učebna byla vyhodnocena z hlediska tepelné stability a denního osvětlení. Hodnocení bylo provedeno pro stávající stav I pro renovovanou učebnu. Výsledky hodnocení ukazují, že stávající školní budovy jsou vysoce energeticky neefektivní a to často i v případě jejich renovace. Vnitřní prostředí učeben je ovlivňováno především prostřednictvím velkých oken. Solární zisky mají vliv na tepelnou stabilitu a denní osvětlení místností. Vhodný způsob tepelné izolace obálky budovy a účinný stínící systém oken představují možnosti pro energetickou renovaci obalových konstrukcí školních budov.
Description
Citation
ENERGIES. 2020, vol. 13, issue 10, p. 2489-2506.
https://doi.org/10.3390/en13102489
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Citace PRO