Implementation of the equivalent temperature measurement system as a part of the vehicle Heating, ventilation and Air-conditioning unit

Loading...
Thumbnail Image
Date
2015-06-29
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
BioMed Central
Altmetrics
Abstract
Thermal comfort evaluation based on the Comfort zone diagram is relatively new and promising method [1] developed by Hkan O. Nilsson [2]. The method was developed mainly for non uniform indoor environments [3] such as vehicle cabins [4]. Mean thermal vote (MTV) is correlated with equivalent temperature, which is typically measured by a thermal manikin with clothing or by a sensor with heated surface. This fact is the advantage of this method because prediction of thermal comfort is based on a measurable physical phenomenon which is called dry heat loss. The essence of this method inspired us to develop a measurement system that will be based on miniaturised and cost effective equivalent temperature sensors. Such sensors could be easily integrated into the surroundings of seated human and could provide data about local thermal comfort as feedback information for HVAC control unit. Our project, which started last year, is called Innovative control for Heating, Ventilation and Air Conditioning systems, iHVAC.
Vyhodnocení komfortu na základě diagramu Comfortních zón je relativně nový a slibný způsob [1] vyvinutý Hkana O. Nilsson [2]. Tato metoda byla vyvinuta hlavně pro nehomogenní vnitřní prostředí [3], jako jsou kabiny vozidla, [4]. Průměrný tepelný pocit (MTV), je ve vztahu s ekvivalentním teplotu, která se obvykle měří pomocí tepelné figuríny s oblečením nebo snímačem s vyhřívaným povrchem. Tato skutečnost je tu výhodu, protože predikce tepelné pohody je založen na měřitelné fyzikální jevu, který se nazývá suché tepelné ztráty. Podstatou této metody nás inspirovala vyvinout systém měření, který bude založena na zmenšených a nákladově efektivních senzorech ekvivalentní teploty. Tyto senzory lze snadno integrovat do okolí sedícího člověka a ty mohou poskytnout údaje o lokální tepelné pohodě jako zpětnovazební informace pro řízení HVAC jednotky. Náš projekt, který začal v loňském roce, se nazývá Inovativní řízení HVAC systému kabiny automobilu jako součást asistenčního systému řidiče.
Description
Citation
Extreme Physiology and Medicine. 2015, vol. 4, issue 1, p. 179-179.
https://extremephysiolmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/2046-7648-4-S1-A159
Document type
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Citace PRO