Global COVID-19 Pandemic and Indebtedness of Municipalities with Extended Power in the Czech Republic

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021-01-13
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
EDP Sciences
Altmetrics
Abstract
Research background: In theory, indebtedness of municipalities is only ever associated with the acquisition of investments. It is advised that indebtedness should be regulated by the state, but there is a risk of limiting investment in local infrastructure. Purpose of the article: According to Act No. 23/2017 Coll., municipalities must regulate their own indebtedness and comply with the fiscal rule on pain of penalty. The aim of this text is to provide an analysis and examine the prospects of compliance with the fiscal rule in 205 municipalities with extended power. The analysis is carried out between 2017 and 2019, the risks of compliance in the following years mainly relate to the emerging economic crisis caused by the COVID-19 pandemic. Methods: Given the subject of the analysis, secondary data was used for the research. Data was taken from the Monitor database operated by the Ministry of Finance of the Czech Republic. The obtained data had been processed using standard statistical methods. Findings & Value added: To date, the indebtedness of municipalities with extended power is not excessive: the mean and median values are still well below the legal limit. Still, there are some municipalities where the legal limit has been exceeded, or whose indebtedness is nearing the limit. In the event of reduced tax revenue, which is to be expected in the coming years, these municipalities will struggle to comply with the fiscal rule. The consequences will include halting or limiting local investment, and/or reducing the quality of local public goods.
Zadlužení municipalit je v teorii spojováno výhradně s pořízením investic, státu se doporučuje zadluženost municipalit regulovat. Aplikace pravidel rozpočtové odpovědnosti na nižší vládní úrovně sice může vést k omezení zadluženosti, ale zároveň hrozí i omezování investic do místní infrastruktury. Podle zákona č. 23/2017 Sb. musí obce regulovat své zadlužení a pod hrozbou sankcí dodržovat tzv. fiskální pravidlo. Cílem textu je analýza a perspektiva dodržování fiskálního pravidla u 205 obcí s rozšířenou působností. Analýza dodržování fiskálního pravidla je provedena v letech 2017-2019 (tj. od účinnosti zákona 23/2017 Sb.), rizika dodržení v letech následujících jsou vztažena především k situaci nastupující ekonomické krize, způsobené pandemií covid-19. Vzhledem ke zkoumané problematice je využito sekundárních zdrojů dat: údaje o rozpočtové odpovědnosti i lidnatosti obcí s rozšířenou působností byly převzaty z monitoru Ministerstva financí České republiky. Získaná data byla zpracována standardními statistickými metodami. Zadlužení obcí s rozšířenou působností není zatím vysoké, průměr i medián jsou hluboko pod stanovenou zákonnou hranicí. 32 obcí není ve sledovaných letech zadluženo vůbec. Přesto jsou obce, kde je tato hranice překročena, nebo se zadlužení této hranici blíží. Při snížení daňových příjmů, očekávaných v nejbližších letech, budou mít tyto obce problém fiskální pravidlo dodržet. Důsledkem bude zastavení nebo omezení místních investic a/nebo zhoršení kvality lokálních veřejných statků.
Description
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Collections
Citace PRO