Pasivní metody potlačení hluku turbodmychadel

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
V mé bakalářské práci nejprve čtenáře seznámím s tím, jak turbodmychadlo funguje a jakou funkci zastává. Taktéž připomenu základní pojmy v oblasti zvuků, které jsou důležité pro pochopení mé práce. Následně se již zaměřím na turbodmychadla z pohledu vzniku hluků a detailně prozkoumám jednotlivé části turbodmychadla. K nim přiřadím charakteristické typy hluků, které se zde vyskytují. Tyto hluky dále prozkoumám více dopodrobna, abych zjistil, proč vznikají, jaké jsou jejich frekvenční rozsahy, hladiny akustického tlaku a mnoho dalších charakteristik. Dále se zaměřím na to, jak se tyto hluky šíří a ovlivňují ostatní součásti dopravních prostředků. Podle těchto charakteristik rozdělím jednotlivé typy hluků do patřičných kategorií. V další části práce se budu snažit zodpovědět, jakými způsoby lze tyto hluky potlačit především využitím právě pasivních metod, což většinou spočívá v implementaci různých typů tlumičů. V závěru mé práce zhodnotím jednotlivé metody potlačení hluku u různých typů turbodmychadel. Zaměřím se na jejich výhody, ale také případné nedostatky a pokusím naleznout nejvíce vyhovující metodu potlačení pro různé typy turbodmychadel.
In my bachelor thesis, first I introduce to reader, how turbocharger works and what function it holds. I remind basic concepts in section of sounds, which are important to understanding this thesis. Then I focus on turbochargers from the perspective of the noise origin. I explore parts of the turbocharger individually too. To these parts, I assign characteristic types of noises, which can be found there. Then I explore these noises more in detail to find out, why they arise, what is their spectrum of frequencies, sound pressure levels and much more. I also focus on problems of spreading these noises and how they affect other parts of different means of transport. According to these characteristics, I divide different types of these noises to appropriate categories. In next part of my thesis, I try to answer, how noises could be supressed mainly by passive methods, which mostly means implementation different types of silencers. At the end of my thesis, I evaluate individual types of methods to supress noises in different types of turbochargers. Then I focus on their advantages or disadvantages and I try to find the most suitable method to supress these noises in different types of turbochargers.
Description
Citation
SAŇÁK, S. Pasivní metody potlačení hluku turbodmychadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. David Svída, Ph.D. (člen) Ing. Michal Janoušek, Ph.D. (člen) Ing. Aleš Prokop, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2021-06-15
Defence
Student seznámil zkušební komisi s průběhem řešení, výsledky a závěry své závěrečné práce. V návaznosti na posudek oponenta zodpovídal následující otázky oponenta: 1) V kapitole 7 „analýza pasivních metod“ uvádíte krom jiného i možné nevýhody konkrétních metod, jako např. cenu, složitost výroby atd. Jaké negativní vlivy mohou mít pasivní metody potlačení hluku na systém turbodmychadla a jeho funkci? U každé Vámi uváděné metody uveďte možné negativní vlivy. Hodnocení odpovědi: Zodpověděl Dále byly členy komise studentu položeny následující otázky: 2) Jaký je vhodný tlumič pro turbodmychadlo na osobní automobily? Hodnocení odpovědi: Zodpověděl 3) Jak je možné ovlivnit hluk turbodmychadla od kompresorového kola? Hodnocení odpovědi: Zodpověděl
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO