Testování výkonnosti maziv pro kolejovou dopravu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Maziva pro temeno kolejnice představují v železniční dopravě efektivní způsob řízení adheze, redukce opotřebení kontaktních těles a snížení hlučnosti. I přes hojné využívání těchto maziv však v současné době neexistuje norma definující způsob testování a hodnocení jejich výkonnosti. Cílem této práce je vyvinout metodologii testování maziv pro temeno kolejnice v laboratorním prostředí s využitím tribometru v konfiguraci kulička-disk. V práci jsou nejdříve analyzovány důležité provozní parametry experimentů, které jsou následně experimentálně studovány. Jedná se zejména o krátkodobý a dlouhodobý záběh, způsob aplikace, drsnost a geometrické parametry kontaktních těles. Výsledkem práce je metodika testování, která zaručuje dobrou opakovatelnost a věrohodnost výsledků. V poslední části práce byla metodika ověřena pomocí komerčních maziv pro temeno kolejnice.
Top-of- rail lubricants are an effective way to control adhesion, reduce contact wear and noise in rail transport. However, despite the widespread use of these lubricants, there is currently no standard defining how to test and evaluate their performance. This work aims to develop a methodology for testing top-of-rail lubricants in a laboratory environment using a tribometer in a ball-on-disk configuration. At first, important operational parameters of experiments are analyzed and experimentally tested. These are mainly wear-in and run-in, method of application, roughness and geometric parameters of contact bodies. The result of this work is a testing methodology that guarantees good repeatability and reliability of results. In the last part of this work, the methodology is verified using commercial top-of-rail lubricants.
Description
Citation
TOMČOVÁ, R. Testování výkonnosti maziv pro kolejovou dopravu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukční inženýrství
Comittee
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda) doc. Ing. Daniel Koutný, Ph.D. (člen) doc. Ing. Pavel Maňas, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jan Vimmr, Ph.D. (člen) Ing. Kateřina Dočekalová, Ph.D. (člen) Dr. Ing. Pavel Polach (člen)
Date of acceptance
2021-06-15
Defence
Studentka prezentovala výsledky své diplomové práce a zodpověděla otázky oponenta. doc. Vimmr: Jaký je podle vás nejvhodnější způsob mazání? ZODPOVĚZENO doc. Mazůrek: Jaký je podle vás nedostatek navržené metodiky? Je třeba zohlednit způsob aplikace maziva? ZODPOVĚZENO doc. Mazůrek: Bylo by vhodné zapracovat do metodiky monitoring drsnosti povrchu vzorků? ZODPOVĚZENO doc. Mazůrek: Jak odlišíte stav, kdy dochází ke změně z důvodu změny drsnosti oproti vlivu, který nelze jasně předjímat? ZODPOVĚZENO prof. Hartl: Jak zabrání mazání temene problematice vlnkovitosti? ZODPOVĚZENO prof. Hartl: Může vlnkovitost vzniknout všude nebo jen za specifických podmínek v určitých místech? ZODPOVĚZENO
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO