Návrh pohonné jednotky soutěžního modelu letounu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Táto bakalárska práca sa zaoberá návrhom a overením funkčnosti pohonu súťažného modelu lietadla podľa pravidiel na súťaž Aero Design East. V úvode práce sú vysvetlené pravidlá a následne je spravená bodová analýza. Rešeršná časť je venovaná jednotlivým komponentom pohonného systému. Na základe výpočtov z údajov výrobcu a závislostí parametrov na rýchlosti letu a otáčkach, sú následne vybrané najvhodnejšie konfigurácie. Tieto konfigurácie sú následne overené pomocou meraní statického ťahu a meraní v aerodynamickom tuneli. Pri týchto meraniach sú tiež skúmané reakcie limiteru na hraničnej hodnote príkonu. Následne, v poslednej časti, je realizovaný výber pohonnej sústavy.
This bachelor´s thesis deals with the design and validation of the operation of the model propulsion system, according to the Aero Design East rules. The introduction is focused on rules and regulations of the competition and then, the point analysis is carried out. The research section is devoted to an overview of the propulsion system components and their basic parameters. The most appropriate configurations of the propulsion system are selected, based on calculations from the manufacturer´s datasheet. These configurations are then validated by measurements of static thrust and measurements in aerodynamic tunnel. In these measurements, the responses of the limiter for boundary power are also examined. In the last part, the choice of the propulsion system is completed.
Description
Citation
VANČO, M. Návrh pohonné jednotky soutěžního modelu letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
sk
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (předseda) Ing. Robert Popela, Ph.D. (místopředseda) Ing. Petr Augustin, Ph.D. (člen) Ing. Rostislav Koštial, Ph.D. (člen) Ing. Pavel Zikmund, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2021-06-17
Defence
Studnet prezentoval práci. Následně byla komise seznámena s posudky a student reagoval na otázky oponenta: Statický tah je možno zvýšit větším průměrem, zvětšením zaplnění, geometrií zástavby, snížením počtu listů pro zvýšení účinnosti, optimalizací tvaru vrtule. Student představil požadovanou tabulku a vysvětlil požadavky na baterii. Následovaly otázky k bakalářské práci: Nakreslete příčný řez vrtulí, vektory rychlostí při ustáleném horizontálním letu. Student s obtížemi nakreslil složky rychlosti. Následně se diskutovalo o důvodech používání stavitelných vrtulí. Účastnil jste se měření vrtulí? Student se účastnil, vysvětlil spolupráci s Pražskou částí týmu. Dále se diskutovalo použití motoru a limiteru v souvislosti s předchozími ročníky soutěže. Jaká je funkce limiteru a jaké parametry jsou pro jeho nastavení určující? Student vysvětlil princip limiteru a to, že podrobná data od výrobce nejsou k dispozici, potřebné údaje se nepodařilo z měření zjistit. Proč jste volil pouze z vrtulí jednoho výrobce? Volba byla s ohledem na poskytnuté podrobné údaje od výrobce. Odpovídaly tahy uvedené výrobcem a změřené? Ano. Zvažoval jste další výrobce vrtule? Rešerše proběhla, důležité bylo též ekonomické hledisko.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO