Indoor Climate Performance in a Renovated School Building

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021-05-14
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
MDPI
Altmetrics
Abstract
Indoor climate comfort is important for school buildings. Nowadays, this is a topical problem, especially in renovated buildings. Poorly ventilated school classrooms create improper conditions for classrooms. A post-occupancy study was performed in a school building in temperate climatic conditions. The evaluation was based on the results of long-term monitoring of the natural ventilation strategy and measurements of the carbon dioxide concentration in the school classroom’s indoor environment. The monitoring was carried out in an old school building that was constructed in the 1970s and compared to testing carried out in the same school classroom after the building was renovated in 2016. Surprisingly, the renovated classroom had a significantly higher concentration of CO2. It was found that this was due to the regulation of the heating system and the new airtight windows. The occupants of the renovated classroom have a maintained thermal comfort, but natural ventilation is rather neglected. A controlled ventilation strategy and installation of heat recovery units are recommended to solve these problems with the classroom’s indoor environment. Microbiological testing of the surfaces in school classrooms also shows the importance of fresh air and solar radiation access for indoor comfort.
Pro školní budovy je důležitá vnitřní klima. V dnešní době je to aktuální problém, zejména ve zrekonstruovaných budovách. Špatně větrané školní učebny způsobují nesprávnost podmínky pro učebny. Studie po obsazení byla provedena v budově školy v mírném podnebí klimatické podmínky. Hodnocení bylo založeno na výsledcích dlouhodobého sledování přirozeného stavu strategie ventilace a měření koncentrace oxidu uhličitého ve školní třídě vnitřní prostředí. Monitorování bylo prováděno ve staré budově školy, která byla postavena Pro školní budovy je důležitá pohoda vnitřního prostředí. V dnešní době je to aktuální problém, zejména ve rekonstruovaných budovách. Špatně větraní školních učeben se podílí na nevhodných podmínkách vnitřního prostředí. Byla provedena studie ve vybrané školní budově. Hodnocení bylo založeno na výsledcích dlouhodobého sledování stavu vnitřního prostředí, způsobu větrání. Bylo provedeno měření koncentrace oxidu uhličitého ve školní třídě. Monitorování bylo prováděno ve budově školy, která byla postavena v 70-tých letech a srovnáno s testy prováděnými ve stejné školní učebně poté, co byla budova renovovaná v roce 2016. Překvapivě měla zrekonstruovaná učebna výrazně vyšší koncentraci CO2. Bylo zjištěno, že se na tomto podílí také regulace topného systému a vzduchotěsností nových oken. Uživatelé zrekonstruované učebny mají udržovaný tepelný komfort, ale přirozená výměna vzduchu je zde zanedbávaná. Strategie řízeného větrání a instalace rekuperačních jednotek dovoluje vyřešit problémy s vnitřním prostředím třídy. Mikrobiologické testování povrchů ve školních učebnách rovněž ukazuje důležitost čerstvého vzduchu a slunečního záření pro vnitřní prostředí škol.
Description
Citation
ENERGIES. 2021, vol. 14, issue 10, p. 2827-2842.
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/10/2827
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Citace PRO