Vodíkové palivové články

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Nahrazení současných paliv a pohonů představuje v nynější době jeden ze zásadních úkolů nejen pro výrobce dopravních prostředků, ale také v energetice. Celý svět se snaží omezit produkci skleníkových plynů, zatěžujících životní prostředí, a co nejrychleji přejít na zdroje, které nebudou produkovat žádné škodlivé emise. Jedním z nich jsou vodíkové palivové články, na něž se tato bakalářská práce zaměřuje a také vysvětluje, jakým způsobem se vodík vyrábí a skladuje. Ukazuje, na jakém principu fungují, jaké existují soudobé konstrukce, a rovněž hodnotí jejich účinnost. Podle teploty a materiálu elektrolytu je lze rozdělit na různé typy, které umožňují široký rozsah výkonností a jejich použití. Díky tomu se toto zařízení začíná rozšiřovat jak v ČR, kde je snaha nejprve rozšířit hromadnou dopravu o autobusy na vodíkové palivové články, nebo také u zahraničních výrobců vozidel, kde automobilky jako Toyota a Hyundai už v současné době sériově vyrábí osobní i nákladní vozidla či autobusy s tímto zdrojem elektrické energie.
The replacement of the current fuels and engines presents one of the most important tasks not only for vehicle manufacturers but also in the energy industry. Whole world is trying to limit the production of greenhouse gasses which pollute the environment and switch to sources that will not produce any harmful emissions as fast as possible. One of these are hydrogen fuel cells, which are the focus of the thesis and explains how hydrogen is produced and stored. It shows the principle on which they work, what designs currently exist and also evaluates their efficiency. According to temperature and material of the electrolyte they can be divided into various types which offer a wide range of performances and their use. Thanks to that, this device began to spread both in the Czech Republic, where the effort is to firstly expand public transportation to include busses using the hydrogen fuel cells and at foreign vehicle manufacturers where carmakers such Toyota and Hyundai already mass-produce passenger cars, trucks or buses with this source of electricity.
Description
Citation
KEJVAL, D. Vodíkové palivové články [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc. (předseda) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (místopředseda) Ing. Lubomír Drápal, Ph.D. (člen) Ing. Jozef Dlugoš, Ph.D. (člen) Ing. Kamil Řehák, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2022-06-15
Defence
Student seznámil odbornou komisi se svojí závěrečnou prací. Následovala část, kdy student odpovídal na následující otázky oponenta: Autor zmínil v práci ukládání CO2. Jak jsou tedy možnosti a proces pro jeho ukládání? - ZODPOVĚDĚL Studen v práci zmínil, že „Nevytěžených ropných nalezišť rapidně ubývá a hladina zásob se blíží svému dnu.“. Je toto tvrzení pravdivé a jaké jsou nyní k dispozici naleziště jejich aktuální kapacita? - ZODPOVĚDĚL Vysvětlete, co znamená otrávení elektrod. - ZODPOVĚDĚL Odbornou komisí byly dále položeny tyto otázky týkající se závěrečné práce: Jaká jsou úskalí využití stávající distribuční sítě pro vodík. - ZODPOVĚDĚL Je proces otrávení elektrod vratný či nevratný proces? - ZODPOVĚDĚL
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO