Výzkum texturovaných kluzných ložisek pro automobilové motory

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Cílem této diplomové práce je popis vlivu textur povrchu radiálních kluzných ložisek s polymerním povlakem na tření a rozvoj poškození s využitím experimentálních testů. Byly provedeny testy opotřebení a tření reálných ložisek s různou geometrií textur a materiálem povrchu. Bylo zjištěno zhoršení opotřebení texturovaného hliníkového kluzného povrchu ložiska a neutrální nebo pozitivní účinky na opotřebení texturovaného ložiska s polymerním povlakem. Důvodem zlepšení je dobrá odolnost proti vysokým tlakům polymerního povlaku a zachování rozměrů textur během celého chodu ložiska. Testem tření bylo prokázáno zlepšení třecích vlastností texturovaných povrchů při nedostatečném množství maziva v kontaktu. Zároveň byl prokázán pozitivní vliv na tribologické vlastnosti redukcí bočního výtoku maziva.
The aim of this thesis is to describe the effect of surface textures of radial journal bearings with polymer coating on friction and damage development using experimental tests. Wear and friction tests of real bearings with different texture geometries and surface materials were performed. It was found that the wear deterioration of the textured aluminum sliding bearing surface and neutral or positive effects on the wear of the textured bearing with polymer coating. The reason for the improvement is the good resistance to high pressures of the polymer coating and the preservation of the texture dimensions throughout the bearing run. The friction test showed an improvement in the frictional properties of the textured surfaces when the amount of lubricant in contact was insufficient. At the same time, a positive effect on tribological properties was demonstrated by reducing the lateral lubricant discharge.
Description
Citation
SVOBODA, M. Výzkum texturovaných kluzných ložisek pro automobilové motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
bez specializace
Comittee
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda) doc. Ing. Pavel Maňas, Ph.D. (člen) doc. Ing. Daniel Koutný, Ph.D. (člen) Ing. Bronislav Růžička, Ph.D. (člen) doc. Ing. Stanislav Němeček, PhD. (člen) Ing. Aleš Dočkal, Ph.D. (člen) Ing. Jan Čermák, Ph.D., MBA (člen) doc. Ing. Pavel Hutař, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2022-06-20
Defence
Student prezentoval výsledky své diplomové práce a zodpověděl otázky oponenta. doc. Mazůrek: Byla u testů řešena opakovatelnost? ZODPOVĚZENO doc. Mazůrek: Byl u testů simulován smíšený režim mazání, který nastává u ložisek při sepnutí start-stop systému? ZODPOVĚZENO Ing. Růžička: Jak složitá je případná aplikace šípové textury pro konkrétní spalovací motory? ČÁSTEČNĚ ZODPOVĚZENO Ing. Růžička: Byla při práci uvažovaná kvalita povlakování? ZODPOVĚZENO doc. Maňas: Jaký vliv na výsledky práce by mohlo mít použití degradovaného oleje? ČÁSTEČNĚ ZODPOVĚZENO Ing. Čermák: Má textura pozitivní/negativní vliv v případě, že dojde k výtoku maziva? ZODPOVĚZENO doc. Koutný: Jakým způsobem bylo hodnocení opotřebení ložisek? ZODPOVĚZENO
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO