Odpružení a tlumení kabin nákladních vozidel

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tato diplomová práce, kterou lze zařadit do oblasti dynamiky vozidel, zkoumá vliv odpružení a tlumení kabin u nákladních vozidel na jízdní bezpečnost a na jízdní komfort. Pro řidiče, který ve vozidle tráví mnoho hodin, je pohodlí zásadním kritériem, proto se hledá možné zlepšení, které nabízí právě odpružená kabina. Rešeršní část práce nejprve rozebírá jednotlivé prvky odpružení a tlumení, další kapitola je věnována systémům, které se v dnešní době v konstrukci odpružení kabin používají. Poté je představena teoretická tvorba zjednodušeného výpočtového modelu a možnosti vyhodnocení dosažených výsledků. Následující praktická část se zabývá tvorbou samotného výpočtového modelu v softwaru Adams View, který je založen na reálném vozidle, které bylo propůjčeno fakultě. Výpočtový model je následně ověřen a porovnán se skutečným stavem a jsou na něm testovány koncepce uložení kabiny. Na vytvořeném výpočtovém modelu byly také zkoušeny vlivy parametrů kabiny na jízdní komfort a jízdní bezpečí. V poslední části práce byl vytvořen výpočtový model dakarského speciálu, na kterém byla, i díky poznatkům z předchozí kapitoly, provedena optimalizace a byly navrhnuty konfigurace, které by bylo vhodné vyzkoušet při reálném testování.
This Diploma Theses, which can be included in the field of vehicle dynamics, explores the effect of suspension and damping of truck cabs for the safe ride and comfort. As the driver spends many hours in their vehicle, comfort is the most essential criterion. That is why we seek possible improvements which are offered by the sprung cab. The research part firstly analyses the individual elements of suspension and damping. The following chapter is devoted to the systems which are used nowadays in the construction of cabin suspension. Next there is the introduction to the theoretical production of a simplified computational model as well as the presentation of the possible evaluation of the achieved results. The following practical part deals with the actual shaping of the computational model in the Adams View software, which is based on a real vehicle, and was lent at the faculty. The model is then verified and compared with the existing state and the cab mounting concepts are tested on it. The effects of cab parameters on driving comfort and safe riding were tested on it as well. The last part focuses on the forming of the special Dakar computational model, on which optimization was performed according to the findings discussed in the previous chapter. Also, the appropriate configurations to the real-life testing were designed.
Description
Citation
KROUPA, O. Odpružení a tlumení kabin nákladních vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
bez specializace
Comittee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. František Zapletal, Ph.D. (člen) Ing. Lukáš Šopík (člen) Ing. Marek Bačovský (člen)
Date of acceptance
2022-06-22
Defence
Student seznámil zkušební komisi s průběhem a výsledky své závěrečné práce. Následně zodpověděl otázky oponenta. Dále odpovídal na otázky členů komise: Kde byl umístěn snímač zrychlení na vozidle, během měření? Zodpovězeno Při jaké konfiguraci je dosaženo nejvyššího komfortu a jaké jsou kritéria v použití na Dakarském speciálu? Zodpovězeno Jaký má vliv umístění snímače zrychlení na výsledcích měření? Zodpovězeno Popis použití dorazů zdvihu v citlivostní analýze. Zodpovězeno Jaké jsou další možnosti umístění snímače pro validaci simulací a zjištěni rozdílů v komfortu? Zodpovězeno Jak jste přistoupil k tvorbě modelů silentbloků, které jsou frekvenčně závislé? Zodpovězeno Jak by jste validoval charakteristiku modelu silentbloku? Částečně zodpovězeno Jaké jsou kritické frekvence zrychlení pro lidský organizmus? Zodpovězeno Proč jsou rozdílné údajé kritických frekvencí zrychlení pro vertikální a horizontální směr? Nezodpovězeno Jaký vliv mají frekvence zrychlení na bezpečnost řidiče? Zodpovězeno Jak bylo provedeno buzení do simulace? Zodpovězeno Jak bylo provedeno posunu buzení pro jednotlivá kola? Zodpovězeno
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO