Design netradičního sedacího prvku městského mobiliáře

Abstract
Disertační práce se zabývá designem sedacího prvku městského mobiliáře (lavičky) sloučením pohledů dvou příbuzných oborů – průmyslového designu a architektury. Tvůrčí výstupy práce, které reagují na problémy městského mobiliáře v urbanistickém prostoru, byly od samého počátku cíleny jako design s ambicí reálné produkce. Proto je součástí práce několik ověřovacích kroků potvrzujících realizovatelnost navržených řešení. Prvním výstupem je design sedacího prvku inovativní koncepce s netradičním konstrukčním řešením a integrací funkce stojanu na kola. Prvek řeší zejména problém nežádoucího používání mobiliáře v urbanistickém prostoru. Autor práce pojmenovává jako „antiergonomické principy“ soubor principů omezujících nežádoucí používání prvků městského mobiliáře, které je specifické právě pro veřejné prostory s anonymními uživateli. Druhým výstupem, doplňujícím komplexnost přístupu k řešení, je návrh univerzálně použitelného prvku pro kotvení městského mobiliáře. Navržené řešení eliminuje nevýhody běžně používaných způsobů kotvení do dlažby nebo monolitických betonových základů použitím montovaného základového prvku, který je osazován jako součást podkladních vrstev realizovaných pod rozebíratelné zpevněné plochy (dlažby).
Dissertation thesis deals with the design of street furniture sitting element (bench) merging two views of related disciplines - industrial design and architecture. Creative output solves the problems of the street furniture in urban space. They were initially targeted as a realizable design with production ambitions. The thesis contains several validation steps to confirm the feasibility of the designed solutions. Design of innovative sitting element based on an unconventional form and integration of a supplemental bicycle stand function is the first result. Designed element solves the problem of unwanted street furniture usage in urban space. The author named as "antiergonomic principles" restrictive set of the principles of unwanted usage, which is a specific problem of street furniture used anonymously in the public space. Universally applicable street furniture anchoring element is the second result. It completes a complex approach to the topic. The designed solution, prefabricated element, eliminates the disadvantages of the commonly used methods of anchoring to the pavement or monolithic concrete bases. Prefabricated element is designed as a part of the gravel placed under the pavement.
Description
Citation
HALTOF, V. Design netradičního sedacího prvku městského mobiliáře [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukční a procesní inženýrství
Comittee
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) akad. soch. Zdeněk Zdařil (člen) MgA. David Karásek (člen) doc. Ing. arch. Gabriel Kopáčik, Dr. (člen) doc. Ing. arch. Jan Rajlich (člen) prof. akad. soch. Pavel Škarka (člen) doc. ak.soch. Jan Zamazal (člen)
Date of acceptance
2014-04-01
Defence
DDP splňuje požadavky plynoucí z § 47 Zákona č.111/1998 Sb., O vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů a z článku 41 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně. DDP obsahuje původní výsledky uveřejněné v odborném periodiku, které je uvedeno v seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO