Identifikace aerodynamických charakteristik atmosférického letadla z výsledků letových měření

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
P
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Dizertační práce je zaměřena na téma identifikace aerodynamických charakteristik z letových měření. Tematicky práce spadá do oblasti mechaniky letu a její podoblasti letových vlastností. První, teoretická, část obsahuje charakteristiku tří identifikačních metod a to "Error equation method", "Output error method" a "Filter error method". Dále je zde uveden popis matematického modelu letounu. Stejně jako praktická část, je i teorie zaměřená na pohyb letounu se třemi stupni volnosti v rovině symetrie letounu. Závěr teoretické části je věnován simulaci letových měření s ověřením identifikačních programů. Praktická část se týká přípravy experimentu a jeho vyhodnocení. Pro měření byl vybrán letoun VUT 700 Specto a později jeho elektricky poháněná varianta VUT 700e Specto. Záznam měřených veličin na měřicí ústřednu byl rozšířen o telemetrická data z autopilota a dálkového řízení. Samotná měření pak proběhla s pomocí stabilizace letounu autopilotem při letu v rovině symetrie letounu. V rámci vyhodnocení byly srovnány výsledné odhady parametrů provedené zmíněnými identifikačními metodami s parametry získanými analytickou metodou a ze softwaru DATCOM+.
The thesis deals with aerodynamic characteristics identification from flight measurement. The topic is part of flight mechanic – handling qualities. The first theoretic part consists of three identification methods description: Error equation method, Output error method and Filter error method. Mathematical model of an airplane is defined and restricted to the motion with 3 degree of freedom. There is also introduced simulation of flight measurement for identification software validation. Practical part is focused on experiment preparation, execution and evaluation. The airplane VUT 700 Specto had been chosen to carry out flight tests. The airplane was modified to the new electric powered VUT 700e Specto after first measurement flights with combustion engine. Data record from on-board measurement unit was completed by telemetric data from autopilot and remote control system. Flight tests were carried out in stabilised mode of autopilot in symmetric flight. The results were confronted with analytical analysis results and DATCOM+ software parameter estimation.
Description
Citation
ZIKMUND, P. Identifikace aerodynamických charakteristik atmosférického letadla z výsledků letových měření [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukční a procesní inženýrství
Comittee
prof. Ing. František Pochylý, CSc. (předseda) prof. Ing. Jaroslav Salga, CSc. (člen) doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D. (člen) prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. (člen) doc. RNDr. Zdeněk Karpíšek, CSc. (člen) prof. Ing. Miroslav Raudenský, CSc. (člen) doc. Ing. Miloslav Petrásek, CSc. (člen) doc. Ing. Jiří Hlinka, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2013-09-17
Defence
Práce je zpracována se zaujetím a řeší aktuální problematiku letecké praxe. Obsahuje významné výsledky experimentu se zaměřením na identifikaci letu v rovině symetrie. Disertant prokázal schopnost vědecky pracovat. Výsledků bude možno využívat v technické praxi i výzkumu.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO