Optimalizace směrového vedení trati v úseku Brno-Královo Pole – Kuřim

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Předmětem bakalářské práce je optimalizace směrového vedení železniční trati. Navržená optimalizace zahrnuje posouzení stávající geometrické polohy koleje a stavu železničního spodku a svršku.Cílem je návrh zvýšení traťové rychlosti a zavedení nových rychlostních profilů za respektování legislativních a normových parametrů a interních předpisů provozovatele dráhy. Řešení respektuje pevné body – nástupiště, mosty, tunely – a obecně pozemek dráhy. Práce řeší dvoukolejnou trať Brno-Židenice – Havlíčkův Brod, a to v mezistaničním úseku Brno-Královo Pole – Kuřim. Tato trať byla postavena v letech 1938 – 1953 a poslední obnova zde proběhla v roce 1991 u koleje č.1 a v roce 1977 v případě koleje č.2. Jedná se o úsek trati, která je z celoevropského hlediska vybranou tratí TEN-T (nákladní koridor) a je velmi zatížena osobní regionální dopravou a osobní dálkovou dopravou. V práci je navrženo nové směrové a výškové řešení trati a byl zpracován zjednodušený návrh výstroje trati.
The thesis deals with optimization of the railway track layout and also include evaluation of current geometric layout of the track and the condition of substructure and superstructure. Its goal is to suggest increasing the operational speed and also an introducing of new speed profiles (Vk and V130according to ČSN 73 6360), while respect legislative and standard parameters and internal directives of the railway operator. The solution respects current structures – i.e. platforms, bridges, tunnels and railway property in general. The paper is focused on the Brno-Židenice – Havlíčkův Brod double track line, specifically on the section of Brno-Královo Pole – Kuřim (km 9.276 – 17.958). This line was built between the years 1938 and 1953 and its last renovationtook place in 1991 (track No. 1 – superstructure profile R65, UIC60 after this year’s continuous rail replacement) and in 1977 (track No. 2 – superstructure profile S49). This is a section of track that is selected as a European route TEN-T (freight corridor) and it is also very burdened by regional passenger transport and long-distance passenger transport. The output is in the form ofdirectional solution of the railway geometrical parameters, and includes simplified proposition of railway equipment.
Description
Citation
MÜLLER, O. Optimalizace směrového vedení trati v úseku Brno-Královo Pole – Kuřim [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2013.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukce a dopravní stavby
Comittee
Date of acceptance
2013-06-13
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO