Umělá neuronová síť pro modelování polí uvnitř automobilu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá umělými neuronovými sítěmi. Po navržení a odladění vzorové testovací a trénovací sady byly vytvořeny vícevrstvé perceptronové sítě v Neural Network Toolbox(NNT) Matlabu. Pro vytváření sítí byly využity různé trénovací algoritmy a algoritmy zlepšující generalizaci sítě. Při tvorbě radiální bázové sítě nebylo užito NNT. Tato síť byla vytvořena kódem v programu Matlab. Funkčnost vytvořených sítí byla ověřena na jednoduchých trénovacích a testovacích vzorech. Reálná trénovací data byla získána simulací dvanácti monokónických anténpracujícíchna frekvencích 2 až 6 GHz. Antény byly rozmístěny uvnitř matematického modelu Octavia II. Simulací v programu CST Microwave Studio byla modelována elektromagnetická pole uvnitř automobilu. U natrénovaných sítí zobrazujeme regresivní křivku přichycení trénovacích vzorů k síti, závislosti střední kvadratické chyby na počtu neuronů a na složitosti vstupního signálu a absolutní chybu sítě. Vlastnosti jednotlivých sítí jsou vzájemně porovnány a jsou určeny podmínky pro použití NN sítí pro modelování polí uvnitř automobilu.
The project deals with artificial neural networks. After designing and debugging the test data set and the training sample set, we created a multilayer perceptron network in the Neural NetworkToolbox (NNT) of Matlab. When creating networks, we used different training algorithms and algorithms improving the generalization of the network. When creating a radial basis network, we did not use the NNT, but a specific source code in Matlab was written. Functionality of neural networks was tested on simple training and testing patterns. Realistic training data were obtained by the simulation of twelve monoconic antennas operating in the frequency range from 2 to 6 GHz. Antennas were located inside a mathematical model of Octavia II. Using CST simulations, electromagnetic fields in a car were obtained. Trained networks are described by regressive characteristics andthe mean square error of training. Algorithms improving generalization are applied on the created and trained networks. The performance of individual networks is mutually compared.
Description
Citation
KOSTKA, F. Umělá neuronová síť pro modelování polí uvnitř automobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Elektronika a sdělovací technika
Comittee
prof. Ing. Miroslav Kasal, CSc. (předseda) doc. Ing. Martin Slanina, Ph.D. (místopředseda) Ing. Tomáš Urbanec, Ph.D. (člen) doc. Ing. Petr Kadlec, Ph.D. (člen) Ing. Jan Šimša, CSc. (člen) prof. Ing. Miloš Mazánek, CSc. (člen)
Date of acceptance
2014-06-10
Defence
Student prezentuje výsledky a postupy řešení své diplomové práce. Následně odpovídá na dotazy vedoucího a oponenta práce a na dotazy členů zkušební komise. Na otázky oponenta student jistě odpovídá. Prof. Kasal: Z čeho pocházejí trénovací sekvence? Vše pochází ze simulací. Dr. Kadlec: Jaký byl použitý proces učení neuronové sítě? Vnitřní algoritmus MATLABu. Popisuje možné metody a způsob, jaký použil Dr. Koudelka.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO