Hloubený tramvajový tunel v Norsku

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Cílem této práce je navrhnout a posoudit hloubený tramvajový tunel, který je součástí plánovaného prodloužení tramvajové linky na letiště. Mezi požadované části patří posouzení a zhodnocení geologických podmínek, naplánování fází výstavby, schéma výstavby příčného řezu, zjednodušená statická analýza konstrukce, porovnání odvodněného a neodvodněného návrhu tunelu a schéma vyztužení příčného řezu. Všechny zmíněné části práce byly úspěšně zpracovány za pomoci potřebné literatury. Podle statické analýzy bylo možné navrhnout konstrukci, která vyhovuje požadavkům kolejové dopravy i místním geologickým podmínkám. Fázování výstavby bylo navrženo tak, aby minimálně ovlivnilo dopravu na podcházené komunikaci. Použití kvalitního betonu a betonářské výztuže umožnilo navrhnout bezpečnou konstrukci pro plánovanou dopravu. Porovnání zmíněných návrhů ukázalo, že obě možnosti jsou pro tuto konstrukci vhodné. Při porovnání vnitřních sil je možné pozorovat vyšší hodnoty u tunelu neodvodněného, bylo by tedy nutné zvětšit průřezy nebo zvýšit vyztužení konstrukce, což by vedlo k vyšší ceně konstrukce. Na druhou stranu neodvodněný tunel by měl mnohem menší dopad na životní prostředí.
The aim of the thesis is to design and assess a Cut and Cover tunnel for light rail traffic underpassing a busy road. The tunnel is a part of route extension to the airport. As a part of the design it is required to assess ground conditions, design phasing of constructions, demonstrate construction sequence, perform simplified structural analysis, compare drained and undrained tunnel design alternatives and draw reinforcement schemes. All mentioned requirements were successfully accomplished with help of corresponding Eurocodes, books and technical advice. According to structural analysis it was possible to design a structure which meets the requirements of rail traffic and local geological conditions. The phasing was designed such that the impact on traffic on the road is minimal. Using the high quality concrete and reinforcement bars enabled designing sustainable and safe structure for the planned traffic. The comparison of the alternatives demonstrated that both design alternatives are feasible and realistic. When internal forces are compared, it is obvious that higher values occurred on undrained alternative, and therefore cross-sections would have to be enlarged or the structure would have to be more reinforced, which would increase its price. Important advantage of drained alternative is easier construction. On the other hand, the impact on the environment would be much lower with the undrained tunnel.
Description
Citation
ZETKOVÁ, S. Hloubený tramvajový tunel v Norsku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2015.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukce a dopravní stavby
Comittee
Date of acceptance
2015-06-16
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO