Analýza pojmů náhle x nenáhle pomocí experimentu

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014-01
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
Abstract
This paper deals with the measurement for determining the boundaries of sudden change speed. The introduction briefly describes the current status of this issue in forensic engineering. Methods of measurements is based on the hypothesis that today still valid definition half the prescribed braking rate for determining the sudden change speed is no longer sufficient. The author favors the second definitions is half the maximum achievable deceleration adhesively. To confirm this assumption, made a set of measurements with respondents who assigning subjective evaluation of various driving maneuvers.
Tento příspěvek se zabývá měřením pro stanovení hranice náhle změny rychlosti. V úvodu je stručně popsán současný stav této problematiky v soudně–inženýrské praxi. Metodika provedených měření se opírá o hypotézu, že dnes stále platná definice poloviny předepsaného brzdného zpomalení pro stanovení náhle změny rychlosti je již nedostačující. Autor se přiklání k druhé definic tj. k polovině maximálního adhezně dosažitelného zpomalení. Pro potvrzení tohoto předpokladu byla provedena série měření s respondenty, kteří přiřazovali subjektivní hodnocení jednotlivým jízdním manévrům.
Description
Citation
Sborník příspěvků konference Expert Forensic Science Brno 2014. s. 283-295. ISBN 978-80-214-4852-0
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
© Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
DOI
Collections
Citace PRO