Zpracování vybrané terminologie při analýze silničních nehod

Abstract
Práce se zabývá problematikou terminologie užívané v soudně-inženýrské praxi při analýze silničních nehod (ASN). Jedná se o definování pojmů popisujících specifické znalecké zkoumání v oblasti ASN jakými jsou možnost odvrácení střetu a možnost zabránění střetu. Dále se práce zaměřuje na terminologii užívanou v oblastech úzce spojených s ASN jako je řešení případů páchání trestné činnosti v oboru pojištění motorových vozidel z pohledu technického znalce. V této oblasti jsou řešené pojmy rozsah poškození, charakter poškození, korespondence poškození a technická přijatelnost nehodového děje vzájemně propojeny v určitý metodický postup, který může posloužit, jako pomůcka pro znalce při řešení takových případů. Zpracovány jsou i vybrané pojmy z technicko-právní oblasti, se kterými se znalci často setkávají, přitom neexistuje jednotný přístup pro jejich hodnocení z technického pohledu. Zde se jedná o možnosti stanovení hranice náhlé změny rychlosti jízdy a náhlé změny směru jízdy vozidla.
The thesis deals with the terminology used in forensic engineering practice at the analysis of road accidents. It means defining the concepts describing specific expert research in the area of car accident analysis such as the option of evasive action and the possibility of preventing collision. Further on, the thesis focuses on the terminology used in areas closely related to analysis of road accidents namely dealing with cases of criminal activities in the field of motor vehicle insurance from an expert point of view. In this area, terms such as extent of the damage, character of the damage, correspondence of the damage and the technical acceptability of accident, are solved. These terms constitute a formal process that can serve as a tool for experts when dealing with such cases. In addition, selected terms from the technical-legal area, which the experts often encounter, are processed here. At the same time, there is no uniform approach to their evaluation from a technical perspective. Here, there is a possibility of setting the limits of a sudden change of speed and a sudden change of direction.
Description
Citation
TOKAŘ, S. Zpracování vybrané terminologie při analýze silničních nehod [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2017.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Soudní inženýrství
Comittee
prof. Ing. Albert Bradáč, DrSc. (předseda) doc. Ing. Robert Kledus, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Ivo Drahotský, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jindřich Šachl, CSc. (člen) doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D. (člen) Ing. Albert Bradáč, Ph.D. (člen) Ing. František Kropáč, Ph.D. (člen) prof. Ing. Zdeněk Kolíbal, CSc. (člen) JUDr. Miroslav Kledus (člen)
Date of acceptance
2017-11-02
Defence
Student úspěšně obhájil svoji disertační práci.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO