Analýza chování řidiče při jízdě přes přechod pro chodce

Loading...
Thumbnail Image
Date
2013-01
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
Abstract
Článek se zabývá analýzou chování 8 řidičů při jízdě za soumraku a při noční jízdě přes přechod pro chodce. Sledované vozidlo přejíždí přes moderní přechod v obci, který je označen vodorovným i svislým značením. Ve směru jízdy vozidla je přechod osvětlen z levé strany. Chodec je uprostřed silnice chráněn ostrůvkem, který je označen příkazovou značkou „objíždění vpravo“. Při jízdě jsou sledovány optické reakce řidičů na různé podněty pomocí speciálního zařízení Viewpointsystem®, GmgH pro sledování změny úhlu pohledu řidiče. V práci jsou porovnány strategie chování řidičů při jízdě přes přechod. Sledován je způsob navigace řidiče při jízdě a jeho reakce na přecházejícího chodce. U každé jízdy je posuzována nebezpečnost jízdní situace a je provedeno vyhodnocení zvolené strategie. Výsledky této analýzy vychází z rozsáhlých jízdních zkoušek, které byly uskutečněny v úzké spolupráci Ústavu soudního inženýrství, Vysokého učení technického v Brně a výzkumného institutu EPIGUS – Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforshung z Rakouska v roce 2010.
The article deals with analysis of 8 drivers’ behavior while driving through pedestrian crossing during dusk and night. Monitored vehicle passes through modern crosswalk in urban area that is marked with horizontal and vertical road signs. The crossing is illuminated from left side from the direction of travel. Pedestrian is protected with safety island, which is marked with “passing on the right” mandatory sign, in the middle of the road. Optical reactions on various stimuli are monitored while driving with the help of the specialized device Viewpointsystem®, GmgH for monitoring changes of driver’s viewing angle. Drivers’ behavior strategies when passing the crosswalk are compared in this thesis. Monitored are driver’s navigation while driving and his reaction on the crossing pedestrian. Dangerousness of each driving situation is assessed and each strategy is evaluated. Results of this analysis are based on extensive driving tests that were realized in close cooperation of Institute of Forensic Engineering, University of Technology in Brno and research institute EPIGUS – Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforshung from Austria in year 2010.
Description
Citation
Sborník příspěvků konference Expert Forensic Science Brno 2013. s. 68-104. ISBN 978-80-214-4675-5
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
© Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
DOI
Collections
Citace PRO